Analýza: Spotify je na burze, investorům teď nezbývá nic jiného než slepá víra

Spotify

Spotify Zdroj: Živě.cz

Investoři si zatím zakladatele firmy Daniela Eka nemohou vynachválit. Co by se stalo, kdyby je to přešlo, není jasné.

Spotify, 12 let stará služba původem ze Stockholmu, prakticky založila branži poslechu streamované hudby, nastavila v ní pravidla a z pozice ničitele hudebního průmyslu se jí podařilo přerodit se ve vzývaného zachránce. A to přesto, že konkurencí se jí postupně staly jak Google, tak Apple. Zejména při představení služby Apple Music v roce 2015 mnoho lidí prorokovalo Spotify brzký konec.

Nestalo se. Spotify má dnes 70 milionů platících uživatelů, víc než zbytek trhu. Loni firma utržila přes čtyři miliardy eur, výsledkem byla ztráta 1,24 miliardy. Tržby meziročně narostly o 39 procent, ztráta o polovinu. Hlavní příčinou byl hon na nové zákazníky a pokles výnosů z uživatele po zavedení rodinného předplatného.

Miliardová ztráta ale není v tomto oboru nijak podezřelá. Spotify prostě platí za získání trhu. Teoreticky se samozřejmě jeho zákazníci mohou kdykoli přesunout jinam, alternativ je řada. Ale kdo by chtěl přijít o náladové playlisty kvůli dolarové úspoře? Efekt uzamknutí zákazníka do ekosystému Spotify je velmi silný. Na snaze o přetahování jeho příznivců si vylámali zuby všichni včetně Applu a Amazonu, který do boje nasadil chytré reproduktory Echo.

Spotify se těší přízni zákazníků, ale i hudebního průmyslu. Zakladateli firmy Danielu Ekovi se podařilo přesvědčit labely i hudebníky o tom, že Spotify je pro ně budoucností a spásou. Příjmy hudebního odvětví v USA do roku 2010 klesaly. Chvíli to vypadalo, že upadající prodej hudebních nosičů bude nahrazen prodejem digitálních souborů. Jenže Ekovi se podařilo prosadit opačnou nabídku: místo jednoho souboru navždy si koupíte všechno na dobu, po kterou platíte. Cenu stanovil na průměrnou útratu Američana za hudbu před krizí hudebního průmyslu.

Sázka vyšla. V roce 2015 příjmy amerického hudebního průmyslu začaly stoupat. Burza ohodnotila společnost Spotify na částku mezi 20 a 30 miliardami dolarů, což z firmy dělá nezpochybnitelného jednorožce, tedy firmu s miliardovou evaluací, která definuje svůj obor. Jde o podobné ohodnocení, jakého dosáhlo například Airbnb.

Není bez zajímavosti porovnat nástup Spotify na trh s druhým letošním očekávaným IPO – Dropboxem. Ohodnocení úložiště pro sdílení obsahu se podle odhadů dostane někam k sedmi až deseti miliardám dolarů, což je s ohledem na loňské tržby kolem miliardy a stomilionovou ztrátu zhruba ekvivalentem pozice Spotify.

Povrchní srovnání bývají ovšem zavádějící. Spotify má před sebou mnoho výzev. Nejenže se potřebuje popasovat s rostoucí konkurencí a klesajícími výnosy. Problémem je i to, že téměř 80 procent svých příjmů vyplatí hudebním studiím a řada investorů spatřuje problém i ve vlastnické struktuře. Pravda, zatím si investoři nemohou Daniela Eka vynachválit, ale pokud by vztahy ochladly, nebude snadné se ho zbavit. Spolu s druhým zakladatelem Martinem Lorentzonem drží 80 procent hlasovacích práv, protože každá jejich akcie má deset hlasů. A navíc akcie prodávané v rámci IPO žádná hlasovací práva nemají.

Spotify v rámci IPO prodávalo jen 3,1 procenta akcií, což je mimochodem rekordně nízký nabízený podíl. Zvláštní je i forma IPO. Šlo o přímou kotaci, při níž se na burze prodávaly existující akcie, nenavyšoval se kapitál společnosti. S tím odpadá i potřeba najímat si banku, aby s upisováním nabídky pomáhala. Podle Eka šlo spíše než o získání kapitálu hlavně o to, aby zaměstnanci a dlouholetí akcionáři mohli své podíly kdykoli pohodlně prodat.

Takže pokud chcete do Spotify investovat, musíte mu prostě věřit. Žádná čísla nejsou vodítkem pro rozhodování, s akciemi se nepojí žádný vliv na chod firmy. Což je u moderních technologických firem stále častější jev: kupte akcie a věřte, že změníme průmysl. Změní ho Spotify? Inu, už se stalo. A zřejmě na tom i vydělá.

Autor je podnikatel a novinář