Výsledková sezona je zatím nad očekávání

Doprava zdražuje

Doprava zdražuje Zdroj: Profimedia.cz

Akciový index S&P 500 se po zářijovém poklesu kolem šesti procent rychle zotavil a v minulém týdnu se podíval na nový rekord. Akciím na pomoc opět přispěchala výsledková sezona, kdy zatím asi čtvrtina firem z indexu za třetí kvartál zveřejnila zisky v průměru třináct procent nad odhady s meziročním růstem přes třicet procent.

Hlavním příběhem této výsledkové sezony jsou při stále solidní poptávce globální problémy v dodavatelských řetězcích, rostoucí ceny vstupů, dopravy i nedostatek pracovní síly. Dopady těchto problémů se ve výsledcích největších amerických firem zatím odrazily méně negativně, než se očekávalo, i tak je nicméně patrný rozdíl mezi firmami produkujícími fyzické zboží a produkty oproti firmám poskytujícím digitální produkty či služby obecně. To ilustruje i fakt, že doposud nejsilnější výsledky oznámil finanční a technologický sektor, oba kolem dvaceti procent nad očekávání, zatímco relativně nejméně pozitivně, kolem pěti procent, překvapily zbytný i nezbytný spotřebitelský sektor a průmysl.

Tato dynamika by měla pokračovat i ve zbytku výsledkové sezony, přičemž aktuální týden se bude řadit k těm nejdůležitějším s výsledky největších firem v indexu, jmenovitě Microsoft, Apple, Amazon, Alphabet a Facebook. Ty se s výjimkou Applu a částečně Amazonu řadí díky převažující digitální povaze svého podnikání mezi firmy, jež by měly být vůči aktuálním problémům relativně odolné.

Video placeholde
Inflace. Zdražuje se nejvíce za posledních 13 let • Videohub

Ze zmíněných firem panuje nicméně asi největší otazník u Applu, jenž kvůli nedostatku čipů letos dodá méně iPhonů, než se očekávalo, a problémy se mohou přelít i do příštího roku. Facebook zase čelí negativnímu dopadu změn ochrany uživatelských dat u iPhonů, což má pro něj negativní dopad na prodeje personalizovaných reklam. To do jisté míry platí i pro Google, i když ne tak významně. Amazon je vystaven problémům s logistickými kapacitami či s nedostupností zboží, což může ovlivnit výhled na nejsilnější vánoční sezonu. Ze zmíněných firem bych tak nyní nejvíce sázel na Microsoft a Alphabet s pokračujícím růstem digitálních prodejů a expanzí v cloudu.