Jan Šindelář: Příliš přejezdů

Následky nehody Pendolina u Studénky

Následky nehody Pendolina u Studénky Zdroj: ctk

Včerejší železniční nehoda u Studénky bude jistě ještě pár dní plnit zpravodajství a několik měsíců zaměstnávat drážní inspektory. Pozůstalí a zranění na ni nezapomenou nikdy. Nelze se přitom zbavit dojmu, že sofistikovaný systém železniční dopravy znovu doplatil na střet s chaosem dopravy silniční.

Denně vidíme, jak nejrůznější králové silnic projíždějí městské křižovatky na červenou. Co ale ve městě končí přinejhorším pomačkanými plechy, to na přejezdu bývá nezměrnou tragédií. Stát by měl proto napnout všechny síly a peníze, aby co možná nejvíce oba druhy dopravy oddělil. Nejhustší síť přejezdů v Evropě není nejvhodnější statistika k chlubení.

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo dostavbu dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Jedna z největších silničních staveb současnosti zaujme vedle rozsahu i další zajímavostí. Prochází skládkou průmyslového popílku u Prosenic. Ten bude vytěžen a po úpravě použit do násypu dálnice.

Člověk nemusí být hned škarohlíd, aby ho napadla podobnost se zvlněnou D1 (vulgo D47) o kousek severněji. U Ostravy rovněž stavbaři použili na první pohled skvělou myšlenku a zahrabali odpad pod vozovku.

Dnes se dálnice vlní jak dráha na minigolf a zodpovědnost si Eurovia a ŘSD přehazují jako horký brambor. Silničáři sice tvrdí, že popílek je řádně certifikovaný materiál a prošel testy, totéž ale tvrdili u ostravského studeného odvalu. Co když i prosenický popílek zjistí, že může ještě trochu nabobtnat. ŘSD si tak opět zahrává s vlnovkou.