Jan Šindelář: Stříhání pásek a D1

Jiří Dienstbier

Jiří Dienstbier Zdroj: ctk

Krajské volby se blíží, a tak je potřeba přestřihnout co nejvíce pásek a vystříkat velké množství perlivého vína. Politici objevují kouzlo železnice a nejeden hejtman se svezl čerstvě pokřtěným vlakem Českých drah. Štěstí, že dodávky nových kolejových vozidel náhodně vyšly na začátek letošního podzimu.

Nejde ale pouze o vlaky. V nebývalé shodě a vzájemném respektu střihali pásku v Klatovech u kruhového objezdu dva ministři dopravy. Stínový Milan Chovanec a skutečný Pavel Dobeš.

Na dálnici D1 se ještě dlouho střihat nebude. Z její modernizace se stala povedená taškařice. Ředitelství silnic a dálnic nejdříve odmítlo změnit podmínky tendru, aby je posléze změnilo hned dvakrát, následně posunulo termíny, které byly původně nezměnitelné. Nekvalitně připravená soutěž odsunula začátek stavby až na příští rok. Postup ŘSD dává za pravdu zlým jazykům, které tvrdí, že státní investor je v současné době odborně vytunelovaná organizace.

Jana Havligerová: Aféra náměstka Šišky poškodí koalici k

Češi jsou podle průzkumu Eurobarometr největší příznivci konkurence na železnici v Evropě. Devět z deseti oslovených spoluobčanů toužebně čeká na větší možnost výběru mezi několika dopravci. Na opačném konci žebříčku skončili Nizozemci, kde si liberalizaci nepřeje ani polovina obyvatel. Češi také nejčastěji zmiňovali jako hlavní překážku využití vlaků jejich špatnou kvalitu a vysoké ceny. Půda pro nové železniční podnikatele je tedy připravená.