Jana Havligerová: Služební zákon, norma jen pro dva muže?

Zleva předseda hnutí ANO Andrej Babiš, předseda ČSSD Bohuslav Sobotka a předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek

Zleva předseda hnutí ANO Andrej Babiš, předseda ČSSD Bohuslav Sobotka a předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek Zdroj: ctk

Koalice ČSSD, ANO a KDU-ČSL, která čeká, až se stane vládní, má už teď šanci zapsat se do moderní české historie. Její síla sto jedenácti hlasů znamená, že může rozlousknout problém, jehož řešení víc než deset let odkládaly všechny předchozí politické garnitury.

Jisté to ještě není, ale mimořádná schůze sněmovny věnovaná výhradně služebnímu zákonu je na spadnutí. Konat by se mohla kolem dvacátého ledna. Je to dobrá zpráva? Jednoznačná odpověď neexistuje. Stabilní, efektivní a profesionální veřejnou správu bezpochyby potřebují občané, nezbytná je pro zdravé podnikatelské prostředí. Navíc, jak zdůrazňují politici, přijetí normy o státní službě po Praze tvrdě vyžaduje i Brusel, Česku by měla garantovat další čerpání peněz z evropských fondů.

Jenomže oficiální stanovisko komise, které vloni v půlce října sdělil Česku její zástupce, zní – nejzazší termín pro splnění podmínek pro čerpání evropských fondů je 31. prosinec 2016. Takže si nelžeme do kapsy. S přijetím veledůležitého zákona se spěchá z úplně jiných důvodů. Vlastně je to norma pro dva muže – Andreje Babiše a Miloše Zemana. Klička, která předsedovi hnutí ANO umožní stát se ministrem financí. Finta, kterou zřejmě poradili prezidentovi právníci blízcí Hradu. Na to, že Zeman vyčká se jmenováním Bohuslava Sobotky premiérem, případně protáhne jmenování ministrů do doby, než návrh zákona o státní službě projde prvním parlamentním čtením, se skoro dá vzít jed.

Příslušnou normu, která Babišovi umete cestu k vládnímu křeslu, už loni v červenci ve sněmovně předložila sociální demokracie, v současné době ji upravují odborné týmy ČSSD, ANO a KDU-ČSL, má doznat značných změn. Jakých, ještě pořád není zcela jasné. Takže buďme spíše skeptičtí. Zvlášť když budoucí vládní koalice zároveň řeší ještě jeden, pro svou existenci životně důležitý problém – obsazení postů ministerských náměstků. Právě služební zákon by ale dohody mohl ohrozit. S výjimkou prvního náměstka anebo generálního sekretáře toho kterého rezortu by podle nového zákona všechny ostatní funkce měly být obsazeny nikoli stranicky, ale podle odborných kritérií. Přes všechny řeči, které koaliční partneři vedou, se jim tato nutnost zrovna nyní příliš nehodí.

Politici sice už před volbami hlásali, že služební zákon přijmou rychle, protože nejen zlepší stav státní správy, ale také omezí korupční jednání úředníků. Chtělo by se tomu věřit. Ale má se to jako s jinými normami. Pomoci zlepšit situaci může jenom dobrý zákon. K návrhu toho, kterým se teď experti sociální demokracie, ANO a lidovců snaží vylepšit, padlo hodně výhrad. Takže spěch téhle předloze určitě nepomůže.