Cizinci přibývají velice pomalu, nahrazuje je domácí klientela, říká šéf Orea Hotels

Gorjan Lazarov, generální ředitel hotelové sítě Orea Hotels & Resorts

Gorjan Lazarov, generální ředitel hotelové sítě Orea Hotels & Resorts Zdroj: archiv E15

V hotelech, penzionech a v kempech se během uplynulých tří měsíců ubytovalo 1,6 milionu hostů. Oproti loňskému létu to je o 51 procent více. Tržby ve službách meziročně vzrostly o 14,8 procenta. „Hoteliéry zachraňují hlavně domácí hosté, cizinci se vracejí velice pozvolna a zejména ti z okolních zemí,“ říká Gorjan Lazarov, generální ředitel hotelové sítě Orea Hotels & Resorts.

Jak byste situaci v ubytovacích službách hodnotili ve srovnání s minulými lety? Můžete predikovat, kdy dojde k návratu do standardní podoby?

Porovnání je potřeba rozdělit do jednotlivých segmentů. Nejlépe hodnotíme vývoj v rekreačních rezortech. Hosté dlouho nemohli cestovat, a proto si tento deficit nyní vynahrazují. Stejně tak vidíme rostoucí zájem o Mariánské Lázně díky jejich poloze a širokému spektru aktivit, které lze v okolí podniknout.

Pandemie ovlivnila složení hotelových klientů. Nahrazují domácí hosté turisty z ciziny výrazně? 

Zásadní změnu vnímáme ve výrazném navýšení podílu domácí klientely ze třiceti procent na osmdesát. Tento jev je nejmarkantnější na městských hotelech. 

Je již přes různá omezující opatření patrné oživení zájmu i u cizinců? 

Celkově je podíl zahraniční klientely na obsazenosti okolo dvaceti procent, přičemž většinu tvoří ta z okolních zemí. Nárůst jejich podílu je ale velmi pomalý.

Probouzí se z pandemického útlumu pořádání firemních akcí?

U firemních akcí se pomalu oživuje poptávka, ale vzhledem k situaci převládají zatím menší akce poptávané krátce do příjezdu. Největší poptávka je po akcích na rezortech, kdy klienti preferují klidnou přírodu před rušným městem.

Lázeňství koronavirus také výrazně zasáhl. Evidujete již návrat hostů na procedury?

Samotný lázeňský segment se bude do původního stavu vracet postupně. Nejdelší návrat do normálu ale očekáváme v městských hotelech. Chybějící zahraniční klientela v kombinaci s vysokou nabízenou kapacitou konkurence tlačí ceny dolů. I tak se nám daří držet městské hotely na velmi dobré obsazenosti.

Nechybějí vám zaměstnanci, kteří v době pandemie odešli? 

Období covidu pochopitelně segment hotelnictví poznamenalo i po personální stránce. Nicméně pro nás jsou zaměstnanci velmi důležití, a proto jsme se rozhodli většinu i přes zavřené hotely udržet i přes náklady, které s tím byly spojené.