Čižinský: Zboření mostu bez jakékoliv architektonické soutěže je barbarství | E15.cz

Po demolici Libeňského mostu budeme aspoň dva roky bez náhradního spojení, říká starosta Prahy 7 Čižinský

Jiří Frydlewicz

Pražstí radní podpořili zbourání Libeňského mostu. Důležitou dopravní spojku, spojující od roku 1928 městské části Libeň a Holešovice, má nahradit nový most. Podle starosty městské části Praha 7 Jana Čižinského však hlavní město nebude mít k dispozici náhradní dopravu v následujících minimálně dvou letech. „Pan náměstek Dolínek s náhradním mostem zaspal,“ řekl Čižinský deníku E15.   

Jaká je vaše reakce na plánované zboření Libeňského mostu a jeho nahrazení novým mostem?

Součástí projektu na nový most především není náhradní doprava a být nejméně dva roky bez jakéhokoliv mostu, to je zcela nepřijatelné.  

Jak moc zboření mostu ovlivní dopravu?

Zkusili jsme si v zimě měsíc s uzavřeným mostem a myslím, že to všem lidem stačilo.

Pochybili podle vás pražští radní?  

Pan náměstek Dolínek s náhradním mostem zaspal a zboření cenného mostu a jeho nahrazení mostem bez architektonické soutěže je barbarství. 

Libeňský most z roku 1928 je stavbou z dílny architekta Janáka

- Most přes řeku Vltavu spojuje levobřežní čtvrť Holešovice s pravobřežní Libní. Po proudu řeky je v Praze 15. mostem, nachází se v ohbí řeky a je po něm vedena silnice a dvoukolejná tramvajová trať.

- Libeňský most byl otevřen 29. října 1928 k desátému výročí vzniku Československé republiky. Pochází od Pavla Janáka (1882 až 1856), výrazného představitele české meziválečné architektury, a mostního stavitele a inženýra Františka Mencla (1879 až 1960).

- Stavba mostu byla zahájena na sklonku roku 1924. Jeho předchůdcem byl provizorní dřevěný most (1903), který sloužil na přelomu 19. a 20. století při výstavbě Mostu Legií.

- Most v průběhu let několikrát změnil název: Libeňský most (1928 až 1938), Baxův most (1938 až 1940), znovu Libeňský (1940 až 1945), opět Baxův (1945 až 1952), poté Stalingradský most (1952 až 1962) a od 1962 do třetice opět Libeňský.

Krnáčová chce do roka navrhnout věcný záměr stavebního zákona. Dostálová to považuje za chybu

- Samotná mostní konstrukce má délku 370 metrů, spolu se zemní rampou na holešovické straně 780 metrů. Most byl původně nejdelším silničním mostem v Praze. Jeho šířka je 21 metrů.

- Libeňský most má osm konzolově vyložených schodišť, které jsou spolu s mohutným zábradlím, členěním pilířů a osvětlovacími stožáry z betonu výrazným kubistickým znakem.

- Most je nyní v havarijním stavu, od svého vzniku neprošel žádnou zásadnější opravou. Již delší dobu na něj nesmí těžší auta a tramvaje mohly projíždět jen pomalu a s omezeními. Most byl poškozen i při povodních v roce 2002.

- V roce 2004 se objevil záměr most radikálně přestavět (případně zbourat) a rozšířit. Odpor odborné i laické veřejnosti vyústil v žádost o prohlášení mostu za kulturní památku. Návrhy podal klub Za starou Prahu či iniciativa Libeňský most nebourat, nerozšiřovat. Proti bourání se postavila Praha 7 nebo občanská sdružení.

- Kloknerův ústav Českého vysokého učení technického, který je soudněznaleckým pracovištěm v oboru stavebnictví, loni most zkoumal s výsledkem, že betonové pilíře jsou poničeny korozí a mechanické vlastnosti betonu jsou nestálé.

Praha schválila další výkup pozemků pro linku metra D

- Loni v prosinci vedení Prahy oznámilo, že opravu mostu zahájí i v případě, že ministerstvo nerozhodne o tom, že je kulturní památkou. Opravu zastupitelstvo schválilo již v roce 2016.

- Ministerstvo kultury letos v únoru oznámilo, že most nezařadí mezi kulturní památky. Ministerstvo chce, aby na místě mostu vznikla jeho kopie.

- Most je ve špatném stavu a kvůli nutnosti podepřít některé konstrukce byl letos šest týdnů zavřený.

- Pražští radní dnes podpořili zbourání Libeňského mostu. Na jeho místě má vzniknout nový. Zbourání musí ještě potvrdit pražští zastupitelé.

Autor: Jiří Frydlewicz
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!