Ewals Cargo Care stále více propojuje dopravu, logistiku a skladování

Simona Pickar, obchodní a marketingová ředitelka společnosti Ewals Cargo Care.

Simona Pickar, obchodní a marketingová ředitelka společnosti Ewals Cargo Care. Zdroj: Antonín Lavrenčík

Nově otevřený sklad společnosti Ewals Cargo Care u Mladé Boleslavi.
Souprava společnosti Ewals Cargo Care.
Pohled do skladu společnosti Ewals Cargo Care.
Souprava společnosti Ewals Cargo Care
5 Fotogalerie
Vít Chalupa

Téma udržitelnosti řeší na Západě o tři roky déle než v Česku. Firmy ve střední Evropě vyčkávaly, jak se projeví tento trend na jejich území. „I teď vidíme u zákazníků ze západní Evropy větší ochotu připlatit za zelenější dopravu,“ říká v rozhovoru Simona Pickar, obchodní a marketingová ředitelka společnosti Ewals Cargo Care.

Jak se vaše dopravní a logistická společnost vyrovnává se sílícím tlakem na udržitelnost?

V rámci našeho přístupu k udržitelnosti se snažíme být především realisté a v tomto ohledu nastavovat i naše cíle. Ty pro nás musí být smysluplné, dosažitelné a především mít reálný dopad. Jako jedna z předních logistických a dopravních společností se podílíme na testování a vývoji alternativních pohonů. Jednáme na evropské úrovni o možnostech udržitelnějších způsobů doprav i logistiky do budoucna. Téma udržitelnosti v současné době nejvíce rezonuje v souvislosti s novou evropskou směrnicí CSRD, která zavádí nefinanční reporting velkých firem. Spousta firem se tak momentálně soustředí na tvorbu vlastních strategií a v tomto ohledu zkoumá i udržitelnost svého dodavatelského řetězce, ve kterém dopravní firmy hrají v mnoha případech významnou roli. Udržitelná řešení jsou dlouhodobě v centru naší pozornosti a v rámci dopravy sledujeme veškerý jejich vývoj. Pokud je to jen trochu možné a dané řešení nám dává smysl, snažíme se ho implementovat a nabízet našim zákazníkům.

O co jde nejvíce? O klimaticky neutrální dopravu? O takzvané zelené řešení? Co si pod ním představit?

Jedná se především o měření uhlíkové stopy, která se nejčastěji vyjadřuje v množství vyprodukovaného CO2. Uhlíkovou stopu můžeme sledovat jak v rámci celého podniku, tak jednoho produktu, osoby nebo právě přepravy. Takzvaným zeleným řešením by byly CO2 neutrální přepravy. To je ale v současné době pro dopravu a logistiku velkou výzvou. Jedním z hlavních problémů v našem odvětví je nedostatek dostupných zelených alternativ, které by nám umožnily rychleji přecházet k čistým formám dopravy. Udržitelná doprava a logistika vyžadují čas a investice do výzkumu a vývoje, aby bylo možné efektivně implementovat ekologická řešení. Jednou z možností, jak nyní firmy k požadavku na snížení uhlíkové stopy přistupují, je takzvaná kompenzace, tedy investice do projektů, které mají snížit množství skleníkových plynů v atmosféře, například sázení zeleně.

Jak se za poslední roky změnily v této oblasti požadavky zákazníků?

Čím dál více zákazníků se zajímá o udržitelnější formy přepravy. Ewals nabízí svým zákazníkům například intermodální řešení, tedy kombinaci silnice-železnice-trajekt, moderní vozový park emisní třídy EURO 6, LNG nebo HVO palivo. Mimo to se ale stále častěji setkáváme s požadavky na vyplnění ESG/CSR dotazníků, v rámci kterých odpovídáme na otázky týkající se naší vlastní strategie udržitelnosti. V mnoha případech je požadován i výpočet uhlíkové stopy našich přeprav.

Je jedním z požadavků GPS sledování? To může sloužit k lepšímu plánování návazných operací.

Samotné GPS sledování je běžnou praxí. Daleko větší pozornost by měla být soustředěna na vyhodnocování možností úspory takzvaných „prázdných kilometrů“, tedy přejezdů bez zboží. To je v zájmu především dopravců. Věřím ve vývoj, a Ewals podporuje vývoj systémů, které půjdou za hranici takového vyhodnocování až k automatickým návrhům následujících tras, činností, přesunů vozového parku i vyhledávání potenciálních zákazníků, kde návazné přepravy budou mít smysl pro obě strany.

Existuje rozdíl mezi klienty ze západní Evropy a těmi českými? Jsou ti ze západu progresivnější?

Téma udržitelnosti jsem u našich zákazníků ze západní Evropy zaznamenala minimálně o tři roky dříve než u zákazníků ze střední a východní Evropy. Konference, dotazníky, samostatná jednání na tato témata, příprava. V tomto případě bych skoro řekla, že střední a východní Evropa vyčkávala, co se bude dít a jak vážné to bude. I teď vidíme u zákazníků ze západní Evropy větší ochotu připlatit za zelenější dopravu. Znevýhodňování českých dopravců ale určitě nepociťujeme.

Kde hledáte úspory v provozu vozidel? Zvlášť když skončila takzvaná „dotovaná“ nafta a okamžitě zdražila o více než dvě koruny na litru?

Pro Ewals se nejedná o náhodnou, ale spíše dlouhodobou činnost. Pravidelně investujeme do nové techniky, tedy obnovy vozového parku na základě pečlivého výběru a specifikace konkrétních vozidel vzhledem k projektům, na které je pořizujeme. Máme vypracovaný účinný program „neustálého“ výcviku řidičů „economy driving“ interním školitelem na konkrétních vozidlech a trasách, za účelem dosažení co nejnižší průměrné spotřeby.

Novinkou jsou on-line aukce na dopravu. Využíváte je? Jsou přínosem i pro vás jako dopravní společnost? Nebo slouží zákazníkům ke stlačení ceny?

Online aukce nejsou úplnou novinkou, setkáváme se s nimi již delší dobu. Jde o dobrou myšlenku, ale s často ne úplně šťastným koncem. Ovlivňuje je mnoho aspektů jako nedostatek informací, lidská soutěživost nebo představa "teď stlačím cenu dolů a aukci vyhraju a teprve pak budu řešit, jak dané přepravy zajistím". Tento přístup bohužel v mnoha případech tlačí cenu dolů, i přesto, že náklady na dopravu jsou obecně na stejné cenové hladině. Dlouhodobě jezdit za méně peněz, než jsou vaše náklady, není zkrátka udržitelné. Levné ceny nejsou zárukou kvalitních služeb a mohou vést k opětovnému vypsání výběrového řízení v mnohem kratším časovém intervalu, než bylo původně plánováno.

Společnost Ewals Cargo Care otevřela letos nové sklady v Mladé Boleslavi. Proč právě tam?

Mladá Boleslav je z hlediska průmyslu i polohy strategickým místem. Ewals je významným dodavatelem služeb v automobilovém průmyslu, ale nejen tam. „Áčkový“ sklad v Bezděčíně leží v těsné blízkosti dálnice D10. Už historicky zajišťujeme služby v této oblasti, je zde i potřeba skladových ploch a služeb, a to především pro zákazníky, kteří nechtějí hned celý sklad, ale využijí synergie našich činností s jinými zákazníky.

Jde čistě jen o sklad? Jakou má plochu?

V Mladé Boleslavi operujeme již na 26 000 metrech čtverečních skladovací plochy, nová nejmodernější hala má plochu 9200 metrů čtverečních a devět metrů světlé výšky. Naším prvotním cílem je zajišťovat logistické služby, tedy nejsme pronajímatel skladových ploch. V části nového skladu se specializujeme na skladování a logistiku pneumatik.

Dalším trendem je spojování služeb, což zahrnuje dopravu, logistiku, skladování a případně i další operace. Nabízíte to také?

Ano, to je to, v čem vidíme smysl jak v současnosti, tak do budoucna. Skladování, předvýroba, přebalování, vychystávání, závozy, Just in time, Just in sequence, příprava a doprava. Myslím, že naši současní zákazníci oceňují právě schopnost jim zabezpečit to, co potřebují v plném rozsahu, třeba i fungování v zákaznickém firemním programu nebo eshopu.

Budete z tohoto důvodu rozšiřovat vaše skladovací prostory? Kam v Česku případně míříte? A jak tyto prostory vybavíte?

V tomto případě nasloucháme zákazníkům. V současné době je snížená poptávka po skladových prostorech a službách, firmy šetří, nebo je jejich oblast působení ve slabší kondici. Jinými slovy, uvidíme. Ewals je v dobré finanční, zaměstnanecké i kapacitní kondici, má za sebou i silnou mateřskou základnu, což nám otevírá dveře do budoucnosti, kterou budeme společně s našimi zákazníky a partnery utvářet.

Funguje i v dopravě a logistice marketing? Abyste získali zákazníky, tak musíte být vidět…

Děláme B2B marketing, v rámci kterého se soustředíme především na budování vztahů s našimi zákazníky. Naše cílová skupina je velmi úzká a specifická a poptávku po našich službách ovlivníme jen velmi těžce. Soustředíme se tak především na budování značky a chceme zákazníkům ukázat, že Ewals je pro ně spolehlivým top partnerem.

 

Simona Pickar (48)

Je obchodní a marketingovou ředitelkou společnosti Ewals Cargo Care. Má ekonomické vzdělání, dříve pracovala v Kühne&Nagel a Voss. Mezi záliby řadí rozvojové aktivity pro děti a mládež, cizí jazyky, sport a výšlapy do přírody. Má tři dcery.