Vystavovaní v obchodech nahrazuje propad v rozvozu tisku a letáků

Zdeněk Jirák, jednatel a spolumajitel rodinné firmy JRK Kladno

Zdeněk Jirák, jednatel a spolumajitel rodinné firmy JRK Kladno Zdroj: JRK Kladno, Aleš Povondra

Nárůst cen a vysoká inflace po ruském vpádu na Ukrajinu změnily zavedený systém distribuce tisku i letáků rodinné společnosti JRK Kladno. „Rozhodli jsme se postarat se o spolupracovníky i v této turbulentní době,“ říká v rozhovoru Zdeněk Jirák, jednatel a spolumajitel rodinné firmy JRK Kladno.

Popisuje také, jak se následně vyrovnávali s ukončením distribuce některých titulů, čím výpadky tržeb nahrazovali a proč se stále více věnují servisní činnosti pro německou skupinu Rewe.

Jak jste se v roce 2022 po vpádu Ruska na Ukrajinu vyrovnali s rychlým a vysokým nárůstem cen pohonných hmot, také s vysokou mírou inflace a výrazným zdražením téměř všeho?

Bylo potřeba reagovat skutečně rychle. S našimi klienty jsme si museli nastavovat palivové příspěvky, což nějaký čas zabralo. Růst cen paliv byl až překotný a všichni intenzivně počítali, co si mohou dovolit a hledali zdroje. Směrem k našim dopravcům jsme chtěli vyslat jasný signál, že jsme stabilní společnost, která je připravená se o kvalitní spolupracovníky postarat i v této turbulentní době. Proto jsme nastavili systém palivových příspěvků trochu riskantně dříve, než jsme měli uzavřené dohody o příspěvcích od klientů. Zpětně toto hodnotím jako velmi důležitý krok, který situaci uklidnil, upevnil naše partnerství s kvalitními spolupracovníky a odlišil nás od některých dalších společností v oboru. Následné zvyšování cen prakticky všeho přece jen bylo s určitým časovým odstupem, takže jsme měli alespoň více prostoru reagovat. V první fázi to bylo hlavně na nákladové stránce, ale už od konce roku 2022 jsme začali vnímat ochlazení maloobchodu a mnohem větší citlivost spotřebitelů na ceny.

Je vůbec ještě rentabilní rozvážet noviny? Zvlášť poté, co skončil například Nedělní Sport?

Konec Nedělního Sportu byl samozřejmě nepříjemný. Spolupracujeme však s největším vydavatelstvím v zemi Czech News Center, jehož vedení si dobře uvědomovalo souvislosti pro naši distribuci a hledali společně s námi řešení, jak udržet nedělní distribuci stabilní nebo ji ještě lépe rozšiřovat.

Měli jste možnost tyto výpadky něčím nahradit?

Ano, máme v distribuci nový časopis Blesk mobil křížovky, který se dobře uvedl, na konci loňského roku jsme prvně společně s Czech News Center uvedli na trh stolní a nástěnný kalendář. Měly jsme velký úspěch, takže letos budeme pokračovat. Náš tradiční křížovkářský speciál od letošního roku začal vycházet třikrát ročně místo dosavadních dvou vydání. Začali jsme také distribuovat kuchařky. Předpokladem pro to, abychom získávali od vydavatele další tituly, je kvalitní zalistování. To se nám daří a máme tak možnost podpořit obrat díky těmto dodatečným titulům. Bez nich by to bylo náročné, až nemožné.

Také v Česku klesá přes pokračující ruskou agresi na Ukrajině inflace, následně i ceny. Jak se to projevilo v hospodářských výsledcích za první pololetí roku 2023?

Ceny nadále rostou a míra inflace je pořád výrazně vyšší, než bychom všichni potřebovali. První pololetí roku 2023 hodnotíme jako úspěšné. Vedeme si podobně jako vloni, možná dokonce o něco lépe. Je to však způsobeno především tím, že se nám v druhé polovině roku 2022 podařilo zásadně rozšířit naši servisní činnost pro REWE Group v Rakousku.

Osm let rozvážíte také letáky obchodních řetězců. Budete v tom pokračovat, nebo část z nich přechází na on-line formu?

Letos v létě jsme právě po více než osmi letech skončili s propojením nedělní distribuce novin a letáků. Objemy letáků již byly příliš nízké na to, aby mělo smysl v tom pokračovat. Pokračujeme však v pondělním rozvozu letáků pro Kaufland, zde jsme dokonce tento rok mírně rozšířili naši spolupráci a nadále máme v plánu pokračovat. Přechod na on-line podpořený vysokými cenami papíru a nárůstu energií pochopitelně trh s letáky změnil. Osobně si však myslím, že nadále mají především pro starší generaci smysl, zvlášť v době, kdy lidé kvůli vysokým cenám šetří a velmi pečlivě vybírají zboží v akcích. Toto potvrzují i průzkumy, které si nechávají zpracovávat obchodníci.

Pokud z části vozíte dál, uzpůsobili jste rozvoz právě vysokým cenám pohonných hmot a „vynalezli“ nový systém? Či aspoň úspornější?

Zrovna v těchto dnech předěláme kompletně trasy na nedělní distribuci novin a časopisů do podoby bez letáků. Znamená to velké změny, kdy rozhodně ubývá rozvozových tras. Konec nedělního rozvozu letáků pro nás byl vlastně dobrou příležitostí ke komplexnímu vyhodnocení efektivity tras.

Už dříve jste výpadky v distribuci tisku řešili servisní činností pro německou skupinu Rewe a vystavovali nepotravinářské výrobky v obchodech v Česku, na Slovensku a v Rakousku. Je toto i nadále „byznys“ budoucnosti?

Podle toho, jaký zájem o tuto naši službu sledujeme, tak si troufám tvrdit, že rozhodně ano.

V které zemi je o takovou činnost největší zájem?

Aktuálně nejdůležitější je pro nás v Rakousku. Letošní rok se však velmi dobře vyvíjí také na Slovensku, a to také s přesahem na plány pro rok příští.

Jak vystavování v prodejnách a tedy jistému lákání zákazníků konkurují stále sílící on-line prodeje a také dovozy nákupů takzvaně až do domu?

On-line nakupování je samozřejmě velká konkurence pro prodejce. Jeho nespornou výhodou je úspora času, ale přece jen možnost na zboží si „sáhnout“ je nenahraditelná. Řetězce musí inovovat a zákazníky umět přilákat k sobě. Je to hrozba a příležitost zároveň. Právě „česká“ Billa nedávno oznámila, že plánuje rychlejší expanzi a plánuje otevřít dalších asi 80 prodejen. Je důležité být co nejblíže zákazníkovi. Když už zákazník do prodejny přijde, tak samozřejmě očekává mimo jiné co nejpřehlednější vystavení a dobrou zásobenost. O to se už v našich projektech rádi staráme my. Potěšující pro nás je, že jsme letos zaznamenali poptávku o naše služby také na potravinářské produkty, a to konkrétně v Rakousku. To je rozhodně příležitost, která by nás velmi zajímala, ale zde jsme v začátcích jednání.

Co jsou v současné době největší úskalí, překážky? Na co si musíte dávat pozor, abyste výrazně nezhoršily vaše ekonomické ukazatele?

Jednoznačně to jsou v tuto chvíli tradiční ukazatele jako vysoká míra inflace a klesající tržby v maloobchodu.

Neměli jste problémy se skladováním zboží? Zvlášť proto, že skladovacích prostor začíná být velký nedostatek…

Spíše jsme v loňském roce řešili problém s nespolehlivou dopravou z Číny, kdy kontejnery k nám pluly výrazně déle než obvykle a nedalo se moc plánovat. Abychom uspokojili poptávku trhu, tak jsme naše úspěšné produkty dětské kreativity Avenir vzali ve větším množství na sklad. Nyní se již situace s dopravou stabilizovala a musíme se vracet k držení jen aktuálně potřebné výše zásob.

 

Zdeněk Jirák (40)

Jednatel a spolumajitel rodinné firmy JRK Kladno. Vystudoval národní hospodářství na Vysoké škole ekonomické v Praze a po zisku titulu inženýr nastoupil do společnosti svých rodičů. Zajímá se o sport a kulturu, je ženatý a má čtyři děti.