Řidiče Octavie údajně zabil zaseklý tempomat, Škoda Auto ale poruchu odmítá

Škoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG

Škoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG

Prodej aut v EU
Škoda Octavia Laurin a Klement
Škoda Octavia Laurin a Klement
Škoda Octavia
Škoda G-Tec + Výhody CNG
8
Fotogalerie

Za podivných okolností zemřel letos v únoru na silnici ve Velké Británii řidič Škody Octavia. Účetní Kaushal Gandhi během své noční cesty zaregistroval problémy s tempomatem, který podle jeho slov nešel vypnout. Situaci se snažil řešit s dispečerem tísňové linky, nakonec ale řidič rychle jedoucí vozidlo nezvládnul a havaroval s ním do stojícího kamionu. Náraz neměl šanci přežít.

K nehodě došlo na východním předměstí Londýna v nočních hodinách. Nejprve se řidič snažil údajně situace řešit sám, následně ale vytočil tísňové číslo 999 a žádal o pomoc operátora. S ním hovořil celkem osm a půl minuty. „U mého vozidla nejde vypnout tempomat. Právě jsem projel kolem sjezdu na Slough. Auto nechce zastavit. Tachometr ukazuje 70 mil za hodinu (113 km/h), ale mám pocit, že jedu mnohem rychleji,“ byla první řidičova slova po přepojení na operátora.

V tuto chvíli se snažil operátor řidiči nabídnout různé možnosti, jak vozidlo zastavit, případně aspoň zpomalit. Jak ukazuje vyšetřování, operátor ihned řidiči Octavie nabídl, aby zařadil neutrál, podle řidičových slov však automobil nijak nereagoval a nadále pomalu zrychloval. Nefungovalo ani tlačítko na vypnutí motoru, které má Octavia místo klasické spínací skříně na klíč.

S tím jak vozidlo zrychlovalo, se řidič bál použít ruční brzdu, ačkoliv se pohyboval v prostředním pruhu tříproudé dálnice ve chvíli, kdy kolem nebyl žádný provoz. Pět sekund před havárií jel automobil podle řídící jednotky rychlostí 187 kilometrů v hodině a senzory vykazovaly plně sešlápnutý plynový pedál. Dvě vteřiny před nárazem auto jelo rychlostí už „jen“ 152 km/h. V tu chvíli už podle údajů řídící jednotky plynový pedál sešlápnutý nebyl.

Automobil přibližně v této rychlosti narazil do osmnáctitunového kamionu stojícího na odstavném parkovišti u dálnice. Náraz byl tak silný, že celý automobil napasoval pod návěs, z vozidla se během něj odtrhla střecha, což mělo za následek dekapitaci řidiče. Podle policejního vyšetřovatele Andrewa Evanse se na místě srážky nenacházely žádné brzdné stopy, policisté a lékaři však vyloučili jako možnost nehody sebevraždu. Negativní byly také testy na alkohol a omamné látky.

I přesto je však pro automobilové odborníky nepravděpodobné, že by za nehodu mohl právě nefunkční tempomat. „Elektronické systémy nevykazovaly několik vteřin před nárazem žádnou chybu,“ řekl pro The Guardian Martin Clatworthy, bezpečnostní specialista na vozy koncernu VW. „Aby k podobné situaci došlo, muselo by selhat několik systémů najednou,“ dodal Clatworthy.

Technickou závadu popřel také přímo výrobce vozidla, mladoboleslavská Škoda Auto. „V první řadě je nám velice líto, že k této tragické události došlo. Případ byl vyšetřován policií za plné součinnosti našich technických expertů. Podle aktuálně dostupných informací tato nehoda nebyla spojená s technickou závadou vozu,“ uvedli pro deník E15 zástupci výrobce.