Začala stavba nejproblematičtějšího úseku dálnice D1 na Slovensku

dálnice D1 Košice-Žilina

dálnice D1 Košice-Žilina Zdroj: profimedia

Třetí poklepání základního kamene za posledních šestnáct let opět spustilo výstavbu problematického úseku dálnice D1 mezi Bratislavou a Košicemi. Tentokrát vláda Roberta Fica slibuje reálné dokončení, o něž se má za téměř 410 milionů eur postarat sdružení italské firmy Salini Impregilo a slovenské Duhy. Za tuto sumu by mělo postavit 13,5 kilometrů dlouhý úsek u Žiliny včetně 7,5kilometrového tunelu Višňové.

„Považuji to za bod zlomu pro D1, která se podle mého názoru do roku 2019 stane realitou,“ podotkl ministr dopravy Ján Počiatek. Nezastíral přitom nadšení, protože i s tímto posledním pokusem to vypadalo bledě poté, co se dostal do několikaměsíčního skluzu. Nastal totiž problém při vyhodnocování tendru, kdy stát kvůli kartelové dohodě z minulosti vyloučil dvě nižší nabídky od stavebních společností Skanska a Doprastav.

Celou situaci nakonec řešil Úřad pro veřejné zakázky, který zamítl námitky poražených. Předchozí dva pokusy selhaly kvůli vzájemnému obviňování vlád. První základní kámen byl přitom položen už v roce 1998 za Vladimíra Mečiara s tím, že tunel bude hotový za sedm let. Po čtyřech letech práce se však stavba zastavila a na místě doteď stojí jen průzkumná štola. O další pokus se postarala první Ficova vláda v roce 2010 s předpokládaným letošním termínem ukončení. Projekt však zarazila vláda Ivety Radičové.

Považuji to za bod zlomu pro D1, která se podle mého názoru do roku 2019 stane realitou

Důvodem zrušení byla podle tehdejšího šéfa dopravy Jána Figeľa předražená cena 1,15 miliardy eur prostřednictvím projektu veřejně-soukromého partnerství. Následně vypsal novou soutěž, již dokončilo nynější vedení rezortu a vybralo vítěze.

„Dnes jsem si jistý, že se to naplní, protože existují reálné smlouvy s reálnými podmínkami, které musí zhotovitel splnit, a když ne, tak za to bude velmi tvrdě sankcionovaný,“ reagoval na minulost dlouho očekávaného tunelu Počiatek.