Nová aplikace zpřístupní nevidomým e-banking, software vyjde na desítky milionů korun

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Internetové bankovnictví bylo dosud ke zrakově postiženým téměř nepřátelské. Brusel ale chystá změnu, která spustí příliv aplikací, jež situaci vyřeší.

Zrakově postiženým, pro které je teď využívání internetového bankovnictví velmi nesnadné, chce pomoci český Nadační fond FriendlyVox. V jeho čele stojí Vladimír Jareš, ředitel společnosti TurboConsult, jednoho z největších tuzemských producentů bankovních systémů.

Fond vyvíjí aplikaci, která nevidomým umožní spravovat své bankovní účty přes internet. „Po přihlášení na webu nabídne uživateli všechna jeho registrovaná internetová bankovnictví,“ vysvětluje Robert Štěrba ze správní rady FriendlyVoxu s tím, že aplikace bude fungovat v polovině roku 2019. Vývoj bude stát 35 až 40 milionů korun a pro zrakově postižené bude zdarma.

Software bude uživateli dávat hlasové pokyny podobně jako u klasických čteček obrazovky pro nevidomé. Ty však na internetové bankovnictví nestačí, zdůrazňuje IT odborník Karel Giebisch, který se zabývá kompenzačními pomůckami. „Předčítají všechno, po čem se pohybuje kurzor. Když například najede na vyhledávací symbol v podobě lupy, k vyhledávání, čtečka jen řekne: tlačítko,“ popisuje. Problémy způsobuje i malá vzdálenost textových polí.

Vznik nových aplikací podobných FriendlyVoxu patrně nastartuje směrnice PSD2 o platebních službách na vnitřním trhu Evropské unie, jež začne platit 13. ledna příštího roku. Pokud si to klient bude přát, umožní přístup k informacím o jeho bankovních účtech třetím stranám. Otevře se tak prostor pro finanční služby poskytované přes mobilní aplikace.

Nová unijní pravidla sice nevznikla primárně kvůli zrakově postiženým, ale ti z nich budou mít prospěch, domnívá se předseda Odborné skupiny pro přístupnost veřejné správy a veřejných služeb při vládním výboru Michal Rada. Připomíná, že stížností na přístup finančních institucí ke zrakově postiženým, kterých je podle Českého statistického úřadu 102 tisíc, stále přibývá. „Jde o to, že v bankách jejich problémy nikdo moc neřeší,“ dodává s tím, že některé instituce se teď snaží svůj přístup zlepšit.

Banky si problémy nepřipouštějí. Přístupným online bankovnictvím pro zrakově postižené klienty se chlubí Česká spořitelna. “Služby pro nevidomé poskytujeme dlouhodobě,” uvedl mluvčí společnosti Filip Hrubý. Air Bank ho zase přizpůsobila na bázi zástupných textů. Ty předčítá webový prohlížeč, uvedla mluvčí banky Jana Karasová. Ve fázi testování nové verze internetového bankovnictví je ČSOB. “Nedostatky z tohoto auditu nám pomohou v dalším vývoji služeb nevidomým,” řekl mluvčí banky Patrik Madle.