Podomní prodejci nepolevují. Znáte jejich 5 nejčastějších triků?

radiátor

radiátor Zdroj: Shutterstock.com

Radiátor je velmi viditelný prvek bytu, měli bychom proto dbát o jeho vzhled.
2
Fotogalerie

Jeden podpis na smlouvě, kterou si nepřečtete, může spustit kolečko nepříjemností – dopisů, telefonátů a mnohdy i sankcí. Podomní prodejci si osvojili finty, které jsou ve své podstatě prosté, ale fungují. Vybrali jsme pět nejčastějších. Znáte je?

Lidé jsou sice o podomním prodeji stále více informovaní, nezdá se ale, že by počet spotřebitelů, kteří podomním obchodníkům naletí, ubýval. Triky, které používají, mají zpravidla jedno společné – zákazníka se snaží zmást a zamotat mu hlavu. Začíná to hned, jak zazvoní, a vy otevřete.

Falešná identita

Po pozdravu spustí prodejce naučený kolotoč vět, které se v různých obměnách opakují. Často se vydávají za zástupce vašeho dodavatele nebo distributora. „Snaží se tak vetřít ke spotřebiteli domů a tam s ním uzavřít smlouvu, o jejíž povaze a obsahu obvykle poskytnou zavádějící informace,“ říká Tomáš Palla, vedoucí pražské osobní poradny Sdružení obrany spotřebitelů - Asociace, z.s. Jako důvod návštěvy podomní prodejci uvádí například kontrolu vyúčtování elektřiny nebo plynu.

Smlouva místo dodatku

Záměrem podomních prodejců je vylákat z vás faktury za elektřinu nebo plyn, z nichž si pohodlně opíšou údaje do nové smlouvy. Stačí jeden podpis, abyste potvrdili změnu dodavatele, ačkoli vám podomní prodejce slibuje, že se nic nemění a podepisujete pouze slevu. Až poté, co si podepsané papíry pořádně přečtete, zjistíte, že logo a jméno společnosti v záhlaví jsou jiné. Proto pozor na podpisy „mezi dveřmi“. Smlouvu byste si vždy měli pořádně přečíst, a to včetně obchodních podmínek.

Jde to i bez podpisu

Na pozoru se mějte i ve chvíli, kdy vám z energetické společnosti dovolají. Smlouva o dodávkách energie totiž nemusí být uzavřena písemně. Stačí pouze prosté ano, které pronesete do telefonu. Okamžik sjednání smlouvy ani nemusíte postřehnout, ale společnost je díky záznamu hovoru schopná prokázat, že smlouva byla uzavřena. Nejlepším řešením je proto nic po telefonu neslibovat a hovor odmítnout.

„Uzavření smlouvy po telefonu je mnohdy doprovázeno následným zasláním poučení pro spotřebitele. V tomto případě je vhodné vždy reagovat písemně tak, že k žádnému uzavření smlouvy po telefonu nedošlo a že je zákazník neakceptuje,“ doporučuje Tomáš Panáček, ombudsman sdružení Licit.cz.

Žárovky ke smlouvě zdarma

V poslední době opět velmi "populární". Někteří obchodníci vám doma jednoduše nechají k nové smlouvě na dodávky elektřiny nebo plynu také "dárek", například úsporné žárovky. Vtip je ale v tom, že na ně podepisujete kupní smlouvu a ačkoli vám je prodejce nechá za symbolickou korunu, pokud od smlouvy na dodávky odstoupíte a zapomenete vypovědět i kupní smlouvu na žárovky, společnost neváhá požadovat pokutu kolem 2 tisíc korun. Také zde platí zlaté dobré pravidlo – nic nepodepisovat mezi dveřmi, i kdyby byl podomní prodejce sebevíc sympatický.

Výhrůžky a nátlak

Jako mávnutím kouzelného proutku se může z usměvavého a přehnaně slušného prodejce vyklubat agresivní obchodník. Nátlak a výhrůžky patří k nejtmavší stránce podomního prodeje: všichni se přece bojíme černého odběru. Proto někdy prodejci záměrně lžou a říkají, že váš dodavatel zkrachoval, a pokud jim smlouvu nepodepíšete, zůstanete bez dodávek či budete odebírat elektřinu načerno.

Záměrem je dostat vás do úzkých a přinutit vás k rychlému podpisu smlouvy. I kdyby dodavatel nakrásně zkrachoval, bez dodávek nezůstanete, protože vás převezme takzvaný dodavatel poslední instance a vy máte celého půl roku si vybrat dodavatele podle svého uvážení.