Někteří dodavatelé energií pořád klamou. Na co si dát pozor?

Jak změnit dodavatele elektřiny?

Jak změnit dodavatele elektřiny? Zdroj: Profimedia

Jak změnit dodavatele elektřiny?
Jak změnit dodavatele elektřiny?
3 Fotogalerie
Jana Poncarová

Návštěva podomních prodejců začíná nenápadně. Sympatičtí mladíci se usmívají a povídají něco o kontrole elektroměru. Když za nimi zabouchnete dveře, zůstane vám v ruce podepsaná nevýhodná smlouva na dodávku elektřiny. Buďte proto obezřetní a nenechte se taktikou podvodných prodejců zastrašit. Tady najdete nové obchodní triky i návod, co dělat.

I přes zákaz podomního prodeje v řadě měst a obcí, se stále objevují případy mnohdy agresivních podvodných praktik. Zkušenosti s podomním prodejem energií mají podle odhadů až tři čtvrtiny obyvatel České republiky.

„Rodiče navštívil údajný zástupce ČEZ s tím, že jim jde vrátit přeplatek za elektřinu. Chtěl vidět vyúčtování, odkud si opsal nějaké údaje a potom od nich chtěl podepsat souhlas, že budou za elektřinu platit méně. Teprve když ten pán odešel, si rodiče všimli, že je souhlas podepsaný na papíře s hlavičkou jiného dodavatele,“ napsala do redakce paní Dagmar. Nejde o ojedinělý případ, který popisuje klasikou taktiku podomním prodejců, kdy se obchodníci vydávají za pracovníky jiného dodavatele nebo distribuční společnosti.

Jsem od vašeho distributora

„Všechny případy, s nimiž se setkáváme, představují variace na stejné téma, kdy podomní prodejce využije nekalou obchodní praktiku k tomu, aby se vetřel ke spotřebiteli domů a tam s ním uzavřel smlouvu, o jejíž povaze a obsahu obvykle poskytne velmi zavádějící informace,“ konstatuje Tomáš Palla, vedoucí pražské poradny Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s. I zde se při kontaktu s oklamanými spotřebiteli setkávají hlavně s tím, že obchodní zástupci tvrdí, že přichází zkontrolovat vyúčtování za elektřinu nebo plyn.

„Teprve když jsou u spotřebitele doma, někteří přiznají, že jsou od úplně jiné společnosti, nebo to dokonce ani nepřiznají a spotřebitelé jsou přesvědčeni, že uzavřeli jen nějaký dodatek ke své stávající smlouvě,“ dodává Tomáš Palla. Někdy se také stává, že obchodní zástupce nepředá ani jedno vyhotovení smlouvy spotřebiteli, potom je problém vůbec zjistit, komu smlouvu podepsal a kam případné odstoupení odeslat.

Častý je také nátlak nebo agresivita v případě, kdy se spotřebitel při návštěvě podomního prodejce začne bránit. Někdy se společnosti vyhýbají následné přímé komunikaci, neodpovídají na písemné dotazy a dovolat se jim na zákaznickou linku je nemožné. Záměrně se zpožděním také reagují na odstoupení od smlouvy nebo hledají kličky, jak je odmítnout.

Nečitelné datum uzavření smlouvy

V případě smluv uzavřených na dobu určitou, které chce spotřebitel vypovědět, patří k běžným fíglům manipulace s uvedeným datem skončení dodávek. Typickým příkladem je nečitelné datum uzavření smlouvy, které je psané rukou.

„Domníval jsem se, že smlouva byla uzavřena v roce 2011. Ve chvíli, kdy jsem ji ukončil, vystavili mi pokutu ve výši 4000 korun a bez žádného vysvětlení poslali fakturu. Po mém naléhání mi posléze sdělili, že jsem se netrefil do data ukončení. Další jejich reakce byla, že mi nabídli smlouvu novou, ovšem s novými a samozřejmě dražšími cenami a na tři roky,“ uvádí Jiří.

Úsporné žárovky nebo účast v aukci

Už typickým koloritem podomního prodeje jsou úsporné žárovky, které některé společnosti dávají spotřebitelům na oko zdarma. Ve skutečnosti na ně ale podepisují kupní smlouvu – jenže jejím podpisem spotřebitel zároveň souhlasí se změnou dodavatele. Odstoupení od smlouvy na dodávky energie je potom možné jen v momentě, kdy oklamaný spotřebitel odstoupí také od kupní smlouvy na žárovky, které vrátí v neporušeném stavu.

Novým trendem je rovněž sjednávání účasti v energetických aukcích. I to s sebou nese rizika. „Spotřebitel se zaváže k tomu, že uzavře smlouvu s dodavatelem, kterého mu pořadatel aukce vybere. Mnohé z těchto smluv jsou právně velmi sofistikované a bývá problém z nich spotřebitele vyvázat, protože se nejedná o samotné smlouvy o dodávkách a nelze je proto vypovědět podle energetického zákona,“ konstatuje Tomáš Palla.

Myslete na prevenci, včas odstupte

Nejlepší obranou proti podomnímu prodeji je nepouštět obchodní zástupce domů, případně si od nich vzít písemnou nabídku, ale nic nepodepisovat mezi dveřmi. Pokud už smlouvu podepíšete, trvejte na tom, že si necháte jednu kopii. Když si změnu dodavatele rozmyslíte, můžete od smlouvy na dodávky energií odstoupit podle občanského zákoníku do 14 dnů od podpisu smlouvy.

V případě smluv o dodávkách energií uzavřených distančním způsobem, například telefonicky, nebo mimo obchodní prostory společnosti lze využít práva takovou smlouvu vypovědět podle paragrafu 11a energetického zákona.