Frankfurtské krvavé skóre. Čtyři z pěti předních německých akcií zasáhlo zvolení Trumpa

Krvavé skóre Frankfurtu. Čtyři z pěti německých akcií nepřežily volbu Trumpa, někteří už přikupují

Krvavé skóre Frankfurtu. Čtyři z pěti německých akcií nepřežily volbu Trumpa, někteří už přikupují Zdroj: grafika e15, shutterstock

Jaroslav Bukovský

Symbolická potupa pro německé hospodářství. I tak se dá vyložit uplynulý měsíc na frankfurtské burze, která dokázala bez krachu přežít volbu Donalda Trumpa jen díky několika málo titulům, jimž americká prezidentská volba neublížila, nebo dokonce prospěla. Ačkoli optimisté mohou argumentovat na první pohled jen relativně mírným, zhruba dvouprocentním poklesem indexu DAX, v opačném táboře mají v ruce mnohem silnější argumenty. Pohled do nitra akciového indexu totiž vyvolává takřka paniku. Z celkově čtyřiceti akciových titulů zastupujících největší německé firmy sdružených v DAX jsou po Trumpově vítězném měsíci rovné čtyři pětiny ve ztrátě. Jak to s nimi bude dál, není vůbec jisté, dokonce ani analytici se nemohou shodnout.

„Pokles u řady průmyslových výrobců a primárně exportérů v Německu je dán obavou ze zavedení dovozních tarifů ze strany USA po zvolení Donalda Trumpa prezidentem,“ uvádí stratég J&T investiční společnosti Michal Semotan. Podle něj jsou typickým příkladem automobilky, ale není to pravidlem.

Vůbec největší studenou sprchu dostaly od investorů akcie agrochemického a farmaceutického gigantu Bayer, které jsou po čtvrtinovém pádu nejlevnější za posledních dvacet let. Kombinaci váznoucího byznysového příběhu Bayeru, který letos každý kvartál prodělává více než čtyři miliardy eur, s americkou hrozbou investoři jednoduše neunesli. Vzhledem k velikosti podniku jde přitom o obří čísla, hodnota Bayeru na burze jen za poslední měsíc klesla o šest a půl miliardy eur.

„Zhoršující se výsledky průmyslových firem neplatí jen pro Bayer, v obdobné situaci jsou také Volkswagen nebo BMW. Všem se snižuje marže, a tím pádem ziskovost,“ připomíná Semotan. Vůbec největší pohromu na akciích automobilek ale v posledním měsíci schytal výrobce sporťáků Porsche. Za takřka patnáctiprocentním propadem jeho akcií, tedy v uplynulém měsíci nejsilnějším z branže, stojí prostý fakt, že firma na rozdíl od tradičních německých prémiovek nevyrábí ani šroubek v Americe. Případné zavedení cel by tak Porsche odneslo hůře než ostatní.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!