Deset nejhodnotnějších značek 2025. Apple dál kraluje, Nvidia doskákala do první pětky
Americké technologické giganty i letos dominují jubilejnímu 20. vydání žebříčku Kantar BrandZ Global Top 100. Pořadí nejhodnotnějších firem světa, které každoročně sestavuje výzkumná společnost Kantar, se ale letos změnilo. Přestože králem je opět společnost Apple, největším skokanem v první desítce je Nvidia. Výrobce čipů meziročně zvýšil hodnotu své značky o 152 procent a posunul se z loňského šestého na páté místo. Výsledky má redakce deníku e15 exkluzivně k dispozici.
1. Apple
Společnost Apple si udržela svou vedoucí pozici už čtvrtý rok po sobě s hodnotou 1,3 bilionu dolarů, což představuje nárůst o 28 procent oproti předchozímu roku. Jako jediná značka v žebříčku oceňovaná na více než jeden bilion dolarů nyní Apple představuje přes 12 procent celkové hodnoty Global Top 100. Začátky firmy byly ale více než skromné.
Firmu, která vyvinula jedny z prvních úspěšných osobních počítačů a navždy transformovala i mobilní telefony, založili v roce 1976 Steve Jobs se Stevem Wozniakem v garáži v domě Jobsových rodičů. Podle zakladatelů je sice tento prostor součástí příběhu společnosti, nicméně žádné návrhy tam ve skutečnosti nevznikly. „Garáž nás reprezentuje lépe než cokoli jiného, ale žádné návrhy jsme tam nedělali. Do garáže jsme vozili hotové výrobky, zprovoznili je a pak jsme je odvezli do obchodu, který nám za ně dal hotovost,“ uvedl dříve Wozniak.
2. Google
Na druhé příčce stanula se svým meziročním nárůstem o 25 procent společnost Google s hodnotou značky přes 944 miliard dolarů. Firma, která je dnes součástí technologického konglomerátu Alphabet, provozuje nejpoužívanější internetový vyhledávač na světě a je světovou jedničkou v internetové reklamě. Gigant se kdysi zrodil v domě generální ředitelky YouTube.
Psal se rok 1988, když si někdejší výkonná ředitelka této firmy Susan Wojcická koupila se svým manželem dům v kalifornském Menlo Parku. Aby si usnadnili placení hypotéky, pronajali garáž dvěma doktorandům ze Stanfordu. Těmi studenty byli Larry Page a Sergey Brin, kteří pracovali na své nové společnosti Google. Wojcická nakonec začala pro Google pracovat, stala se jeho první marketingovou manažerkou. Následně pak obstarala i největší obchody společnosti: nákup YouTube v roce 2006 za 1,65 miliardy dolarů a akvizici DoubleClicku v roce 2007 za 3,1vmiliardy dolarů. Dnes má společnost Google hodnotu přes dva biliony dolarů a společnost Alphabet, která Google vlastní, měla na konci září 2022 přibližně 183 tisíc zaměstnanců.
3. Microsoft
Na třetí pozici žebříčku se umístila technologická firma Microsoft s hodnotou značky 885 miliard dolarů a meziročním 24procentním nárůstem. Začátky této společnosti se také pojí s garáží, kde v roce 1975 programátoři a přátelé z dětství Bill Gates a Paul Allen vyvinuli operační software pro raný osobní počítač Altair 8800. Ani po prvotním úspěchu se ale nepřestěhovali do kanceláře, jako další základna jim sloužil motel Sundowner Motor Hotel, protože se nacházel na výhodném místě naproti firmě vyrábějící osobní počítače.
Zlomovým okamžikem ve vývoji Microsoftu byla dnes už legendární smlouva se společností IBM, která v roce 1980 zahájila vývoj osobního počítače, a o tři roky později uvedení první verze textového procesoru Word. Dnes má Microsoft hodnotu přibližně 2,9 bilionu dolarů a zaměstnává kolem 228 tisíc lidí.
4. Amazon
Amazon, který se letos umístil na čtvrté příčce, zaznamenal 50procentní nárůst hodnoty značky – dosáhla 866 miliard dolarů. Růst umožnila jeho silná pozice na trhu, kde se soustředí na pohodlí a cenovou dostupnost.
Základy největšího internetového online tržiště na světě se zrodily v roce 1994 ve 150tisícovém městě na západě amerického státu Washington, když Jeff Bezos opustil kariéru na Wall Street, aby se pokusil vydělat na rozvíjejícím se fenoménu internetu. Z původní prodejny online knih postupem času vyrostl gigant, kdy už dnes prakticky neexistuje žádné zboží, které by na Amazonu nešlo pořídit. Společnost se řadí k takzvané velké čtyřce technologických firem světa, kam patří i Google, Apple a Microsoft. Kromě toho je také největším světovým poskytovatelem cloudových služeb.
5. Nvidia
Společnost Nvidia meziročně zvýšila hodnotu své značky o 152 procent na 509 miliard dolarů, díky čemuž se posunula z loňského šestého na letošní páté místo. Výrobce čipů těžil z boomu umělé inteligence, který pohání poptávku po jejích grafických procesorech (GPU) pro datová centra.
Firma na druhou stranu letos v dubnu oznámila, že očekává mimořádné náklady 5,5 miliardy dolarů v důsledku rozhodnutí vlády Spojených států omezit vývoz jejích čipů H20 určených pro umělou inteligenci do Číny. Nvidia však zároveň uvedla, že si chce rychlý růst udržet i tím, že bude více spolupracovat s automobilkami na nových projektech. Ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku vzrostly tržby firmy o 78 procent, za celý fiskální rok pak stouply o 114 procent na 130,5 miliardy dolarů.
6. Facebook
Šestou příčku žebříčku nejhodnotnějších firem obsadila sociální síť spadající do vlastnictví amerického konglomerátu Meta. Platforma, kterou v roce 2004 založil Mark Zuckerberg na harvardských kolejích s několika spolužáky, má o 21 let později hodnotu přes 301 miliard dolarů. Facebook se zařadil i mezi největší skokany, oproti loňsku firma svou hodnotu zvýšila o 80 procent.
Od samého počátku přitom firma čelí kritice kvůli nedostatečné ochraně soukromí uživatelů, cílené reklamě nebo kvůli způsobu, jakým ovlivňuje politickou soutěž po celém světě. Známá je obzvlášť kauza britské firmy Cambridge Analytica, která získala přístup k údajům až 87 milionů uživatelů a zneužívala je pro politickou reklamu. Ačkoliv při senátních slyšeních týkajících se této aféry Zuckerbeg často argumentoval tím, že „začínal v malém pokoji se skromnými prostředky“, dnes hodnota jeho jmění činí více než 217 miliard dolarů.
7. Instagram
Jen o pozici níže se umístila další firma ze skupiny Meta, sociální síť Instagram. Její hodnota v letošním roce dosahuje 229 miliard dolarů. Z hlediska růstu se Instagramu dařilo ještě více než Facebooku, když síť zaznamenala zvýšení hodnoty o 101 procent. Výsledek podle společnosti Kantar odráží pokračující vliv sociálních médií na formování spotřebitelských návyků a jejich roli v současném e-commerce – právě na Instagramu totiž mohou influenceři nejlépe prodávat vlastní zboží nebo propagovat značky, se kterými spolupracují. Sociální síť spadá do skupiny Meta společně s Threads, WhatsAppem nebo s již zmiňovaným Facebookem.
8. McDonald’s
Lidé se zatím se stravováním v řetězcích rychlého občerstvení loučit nehodlají. Dokazuje to osmé místo žebříčku, které patří fastfoodu McDonald’s. Síť, jejíž základy položili bratři Richard a Maurice McDonaldovi a kterou následně v roce 1961 odkoupil podnikatel s českými kořeny Ray Kroc, má dnes hodnotu 220 miliard dolarů. Oproti loňsku si prodejce hamburgerů nepohoršil ani nepolepšil, jeho pozice v žebříčku tak zůstává stabilní.
9. Oracle
Americká nadnárodní technologická společnost Oracle se sídlem v texaském Austinu patří mezi přední světové poskytovatele podnikových softwarových řešení a cloudových služeb. Podle žebříčku Kantar Brandz patřila mezi top 20 skokanů a v celkovém porovnání hodnoty firmy se s 215 miliardami dolarů umístila na deváté příčce. Oracle by se měl společně s OpenAI a SoftBank podílet na projektu s názvem Stargate (Hvězdná brána), v jehož rámci soukromé firmy slíbily investovat 500 miliard dolarů do infrastruktury pro umělou inteligenci.
10. Visa
Desítku nejhodnotnějších firem uzavírá společnost Visa, jejíž hodnota se pohybuje kolem 213 miliard amerických dolarů. Společnost provozuje největší světovou síť elektronických plateb a správu plateb mezi finančními institucemi, obchodníky a spotřebiteli. Má sídlo v kalifornském San Francisku.
Koncem letošního ledna oznámila sociální síť X miliardáře Elona Muska, že se s tímto vydavatelem platebních karet dohodla na poskytování finančních služeb pro své uživatele. „Je to první z řady velkých oznámení ohledně X Money v letošním roce,“ uvedla šéfka sítě X. Visa podle serveru CNBC umožní uživatelům sítě X přesouvat finanční prostředky mezi jejich digitální peněženkou a tradičními bankovními účty a provádět mezi sebou okamžité platby.