Čína má první smlouvu na železnici v EU. Postaví trať v Maďarsku

Rychlovlak společnosti China Railway Group

Rychlovlak společnosti China Railway Group Zdroj: Profimedia.cz

Konsorcium v čele s čínskou společností China Railway Group (CRG) získalo kontrakt na výstavbu maďarské části železničního spojení mezi Budapeští a srbským Bělehradem. Hodnota zakázky je zhruba 10 miliard jüanů (39,7 miliardy korun). Podle agentury Reuters jde o první kontrakt na vysokorychlostní trať, který Čína získala v Evropské unii.

Čínské firmy China Railway International Group, která patří pod CRG, dceřiná firma státní železniční společnosti China Railway Corporation a maďarské státní dráhy (MÁV) vytvoří konsorcium, které postaví zhruba 160 kilometrů trati vedoucí maďarským územím.

Společně se srbskou částí bude celková délka železničního spojení činit 350 kilometrů. Dokončeno by mělo být za dva roky a vlaky po této trati budou moci jezdit rychlostí až 200 kilometrů v hodině, uvedla také CRG v prohlášení.

Čína, Maďarsko a Srbsko se na spolupráci na železniční trati mezi oběma evropskými zeměmi dohodly v roce 2013. Čínský premiér Li Kche-čchiang v úterý na summitu zástupců Číny a šestnácti zemí střední, východní a jihovýchodní Evropy prohlásil, že Peking je ochoten poskytnout pružnější podmínky financování, pokud státy použijí čínské vybavení a produkty.

Peking před necelými třemi lety zprovoznil nejdelší železniční vysokorychlostní trať na světě - zhruba 2200 kilometrů dlouhou trať z Pekingu do jihočínského Kantonu. Peking svoje odborné znalosti v této sféře nyní nabízí zahraničním vládám, zájem má třeba o účast v projektech v USA či v Thajsku.

Čínské železnice: polévky, chrchlání a nejrychlejší vlaky na světě