„Railjety významně zvýší kvalitu cestování mezi Prahou a Vídní,“ řekl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. Podle něj jsou tyto vysokorychlostní vlaky o třídu výše než pendolina. Dráhy po dlouhých peripetiích zatím u Siemensu objednaly sedm souprav za více než dvě miliardy korun. Od prosince 2014 českou sedmičku doplní tři rakouské vlaky stejného typu a společně budou zajišťovat dopravu ve dvouhodinovém taktu na trase Praha – Vídeň – Štýrský Hradec.
Jak ale dnes Žaluda sdělil serveru E15.cz, railjety v barvách ČD začnou vozit cestující už od června příštího roku. První souprava je nyní ve výrobě a měla by být dodána v první polovině příštího roku. Další budou docházet vždy s měsíčním odstupem a dráhy je budou rovnou nasazovat do provozu, cestující budou vozit minimálně do Vídně. České dráhy chtějí zároveň využít opci na dalších osm vlaků, které by posílaly do Bratislavy a Budapešti.
Spojení hlavních měst
„Hlavní města bývalého Rakouska – Uherska by tak byla po téměř sto letech od rozpadu monarchie propojena tímto unikátním vlakem,“ řekl Žaluda. O využití opce ale zatím není rozhodnuto, dráhy jednají s maďarskými a slovenskými protějšky. Jednotky Railjet patří do skupiny vysokorychlostních vlaků pro rychlost do 230 kilometrů v hodině. Cestujícím nabídnou tři třídy (business, 1. a 2. třídu), restaurační vůz i dětské minikino.
Tahat je budou rovněž siemensovské lokomotivy Taurus, jedna z nich byla dnes v Praze pokřtěna jménem Spirit of Praha. Od původně zvažovaného nasazení nových škodováckých lokomotiv 109 E se upustilo, lokomotiva ještě nemá všechnu potřebnou certifikaci, navíc její přizpůsobení německé soupravě by bylo příliš nákladné. Railjety jsou takzvanou push – pull soupravou. Lokomotiva se nepřepřahá, vlak buď táhne nebo tlačí. Dráhy považují nákladnou akvizici za klíčovou pro konkurenceschopnost na mezinárodních tratích, stávajícími soupravami vyšší kvality chtějí po nasazení Railjetů vylepšit komfort na vnitrostátních linkách.