Levnější, rychlejší, pohodlnější. Šumavskou lokálku čekají velké změny

Stačí nadšení. Opravená trať z Velkého Března do Zubrnic na Ústeckuopět přivítala cestující. Začal tam víkendový provoz. Je to vůbec první lokálkav České republice, kterou převzali kompletně do své péče železniční nadšenci.

Stačí nadšení. Opravená trať z Velkého Března do Zubrnic na Ústeckuopět přivítala cestující. Začal tam víkendový provoz. Je to vůbec první lokálkav České republice, kterou převzali kompletně do své péče železniční nadšenci. Zdroj: ctk

Šumavská železniční trať do Nového údolí: zastávka ve Stožci
Šumavská železniční trať do Nového údolí: zastávka ve Stožci
Šumavská železniční trať do Nového údolí: vlak přijíždí do Stožce
Šumavská železniční trať do Nového údolí
Šumavská železniční trať do Nového údolí
13
Fotogalerie

Vyšší rychlost, více komfortu a levnější jízdenky slibuje společnost GW Train Regio, která bude místo Českých drah od 10. prosince 2017 provozovat takzvané šumavské lokálky. Podle jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly (ČSSD) kraj ušetří 300 milionů korun a dalších 150 milionů podle něj ušetří stát, který na regionální veřejnou dopravu přispívá. Zimola podepsal smlouvu s předsedou představenstva společnosti Peterem Bosáčkem.

Společnost GW Train Regio bude zajišťovat osobní přepravu na třech regionálních železničních tratích, a to České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Nové Údolí a Strakonice - Volary. Smlouva je uzavřená na 15 let. Kraj za služby uvedené společnosti uhradí 2,25 miliardy korun. Oproti dosavadnímu provozovateli, kterým jsou České dráhy, díky tomu ušetří 300 milionů a zároveň se tím podle kraje zvýší komfort pro cestující.

Robert Krigar, generální ředitel Skupiny Jihotrans, do které společnost GW Train Regio patří, řekl, že podle tarifu společnosti by mělo být základní jízdné na většině úseků oproti současnosti levnější. "Pokud bude z jejich strany zájem, budeme se také snažit přijmout co nejvíce současných zaměstnanců Českých drah, kteří tu pracují," dodal Krigar.

Standardem ve voze bude WIFI připojení, zásuvky u sedadel, která budou polohovatelná. Zvýší se i rychlost cestování. Moderní vozy poskytnou prostor pro přepravu jízdních kol, kočárků a špatně pohyblivých lidí.



"Na zmíněné tratě nasadíme celkem 15 vozidel Regio Sprinter, která tu ročně urazí zhruba 1,3 milionu vlakových kilometrů," uvedl Bosáček.

Společnost GW Train Regio získala kontrakt loni v březnu na základě výběrového řízení, kde s nejlevnější nabídkou zvítězila před společností ARRIVA Morava a právě Českými drahami. České dráhy se ale s námitkami obrátily na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže i Krajský soud v Brně.

Ani u jedné instituce neuspěly a 4. listopadu byla všechna předběžná opatření na zákaz uzavření smlouvy mezi Jihočeským krajem a vítěznou firmou GW Train Regio zrušena.

"Je to jasným důkazem toho, že jsme od samého začátku postupovali maximálně transparentně a v souladu se všemi právními předpisy," uvedl Zimola.



Náměstek hejtmana pro dopravu Jan Kubík řekl, že s příchodem společnosti GW Train Regio na regionální tratě se zvýší i rychlost cestování.

"Pozitivně se změna odrazí v rozvoji cestovního ruchu na Českokrumlovsku, Prachaticku a v jihočeské části Šumavy včetně propojení s bavorským dopravním systémem v Novém Údolí - Haidmühle," řekl Kubík.