Nejdelší stávka v historii Deutsche Bahn: protest odmítají i někteří strojvůdci

Čekání na vlak v Mnichově během stávky německých strojvůdců

Čekání na vlak v Mnichově během stávky německých strojvůdců Zdroj: ctk/ap

Další stávka strojvůdců Deutsche Bahn ochromila německou železnici. Kvůli protestní akci, která potrvá až do pondělního rána, jezdí jen asi třetina osobních vlaků, nákladní vlaky slouží jen k zajištění dodávek uhlí do elektráren. Stávka ovlivnila i železniční spojení Německa s Českem, vlaky na trati z Prahy do Berlína končí v Drážďanech. Cestující pro stávku nemají pochopení, klesá pro ni podpora i uvnitř odborového svazu strojvůdců (GDL).

DB se pokoušejí právní cestou prosadit zrušení stávky a dnes u soudu ve Frankfurtu nad Mohanem uvedly, že je stávka nepřiměřeně rozsáhlá a že byla vyhlášena v rozporu s pracovním právem. Právníci DB přitom uvedli, že stávka způsobuje německé ekonomice každý den škodu ve výši 100 milionů eur (2,8 miliardy korun).

Soud večer vyzval obě strany k uzavření smíru, GDL i DB si vzaly čas na prostudování návrhu. Podle agentury DPA není jasné, zda soud v případě odmítnutí návrhu na smír ještě dnes rozhodne o tom, zda mohou odbory ve stávce pokračovat.

Strojvůdci v osobní dopravě vstoupili do stávky dnes v 02:00, strojvůdci nákladních vlaků stávkují už od středečního odpoledne. Protestní akce postihla celé německé území a výrazně omezila provoz dálkových a regionálních vlaků. Ve většině německých velkoměst se zcela zastavila také široce rozšířená městská železnice.

Jezdí jen ti, kteří nejsou v GDL

DB se snaží zajistit alespoň částečný provoz pomocí strojvůdců, kteří nejsou organizováni v GDL. „V dálkové dopravě jede asi 30 procent vlaků, hlavně na páteřních tratích z východu na západ a ze severu na jih,“ řekl mluvčí DB Achim Stauss. „V regionální dopravě jsou rozdíly, na východě země jezdí asi 15 procent vlaků, na západě asi 40 procent,“ dodal.

V omezené míře jezdí i nákladní vlaky. „Snažíme se především zajistit nejdůležitější infrastrukturu, jako jsou dodávky uhlí do elektráren,“ uvedl Stauss.

Stávku podporuje jen pětina Němců

Německá nádraží jsou kvůli stávce téměř prázdná, cestující většinou předem zvolili jiný způsob dopravy. Na berlínském hlavním nádraží se ale dnes ráno tvořily fronty u informačních stánků. Mezi lidmi, kteří se snažili zjistit možnost dopravy do cíle své cesty, převažovali cizinci.

Cestující pro stávku nemají pochopení. Zatímco v říjnu ještě požadavky strojvůdců na zvýšení mezd a zkrácení pracovní doby podporovalo 48 procent Němců, nyní už to je pouze 21 procent, ukázal průzkum společnosti Forsa. Podle 78 procent dotázaných je současná stávka neodůvodněná.

Všechno, co jsme chtěli, bylo jen trochu peněz navíc a o něco kratší pracovní doba

Podle televize n-tv už i uvnitř GDL roste nesouhlas s postupem odborů. Někteří strojvůdci jsou přesvědčeni, že vedení svazu zachází příliš daleko ve snaze získat významnější pozici v rámci DB. „Všechno, co jsme chtěli, bylo jen trochu peněz navíc a o něco kratší pracovní doba,“ řekl televizi pod podmínkou anonymity jeden z nespokojených členů GDL.

Kriticky se ke stávce staví i němečtí politici. Kancléřka Angela Merkelová ve středu vyzvala GDL k uměřenosti při protestních akcích. Sociálnědemokratický vicekancléř Sigmar Gabriel v rozhovoru, který dnes přinesl deník Bild, uvedl, že odbory zneužívají právo na stávku a že jim nejde o pracovní podmínky, ale o moc.

Požadavky odborářů narůstají

Současná stávka na německé železnici je už šestá od konce srpna a nejdelší v historii DB. GDL zpočátku usiloval hlavně o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů od 1. ledna o pět procent. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 a 46 tisíci eury (998 tisíc a 1,27 milionu korun) ročně.

Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje větší počet zaměstnanců železničního dopravce.