„Těmi hlavními principy, které bychom do toho chtěli vnést, je ochrana rezidentů a odstranění bariér pro rozvoj podnikání a vůbec omezování firem v rámci toho systému,“ řekl po jednání rady hlavního města náměstek primátora Jiří Nouza.
Zřejmě největší novinkou by podle Nouzy mělo být omezení modrých zón a jejich přeměna na takzvané smíšené zóny, což má umožnit firmám a živnostníkům poskytovat své služby.
Nyní totiž v modrých zónách mohou zastavit pouze rezidenti či držitelé parkovacích karet. Přespolní řidiči musí hledat volné místo v ulicích s parkovacími automaty. „Tou další věcí je samozřejmě umožnit lidem navštěvovat své blízké v oblastech s modrými zónami,“ dodal Nouza.
Následně chce město regulovat dopravu tím, že by řidiči byli informováni, kolik je v dané lokalitě momentálně míst. Tím chce podle Nouzy Praha zabránit „dopravě pro dopravu, kdy řidič přijede do Prahy, chce zaparkovat a najednou zjistí, že vlastně jezdí po Praze“.
První parkovací zóny se objevily v roce 1996 v Praze 1 na pravém břehu |
---|
V současné době platí zóny kromě první městské části také v Praze 2, 3, 7 a části Prahy 16. Nově by měly být pravděpodobně v oblasti uvnitř městského okruhu, přesně území ale ještě vymezeno není. Vlastní regulaci parkování chystají také radnice Prahy 5 a 8. V Praze 8 by měla platit od prvního čtvrtletí 2014, v Praze 5 zatím datum stanoveno není. |
Předpokladem pro to, aby nový systém mohl fungovat, je zvýšení dodržování pravidel v rámci placených, tedy zelených a oranžových zón. „Právní úprava nám umožňuje z modrých zón vozidla odtahovat, zatímco v těch placených zónách se to nedá takto pojmout. Tam bychom rádi zvýšili zapojení městských částí do fungování systému,“ řekl.
Zároveň se zřejmě bude muset změnit rozsah, v Praze je totiž v modrých zónách 35 tisíc míst, ale parkovacích karet do nich je vydáno zhruba 45 tisíc.
Další podrobnosti nechtěl Nouza sdělit s tím, že se nyní město chystá projednávat návrh s jednotlivými radnicemi. První setkání by se mělo uskutečnit na začátku ledna 2014. Následně by měl začít fungovat ve třech vybraných oblastech v polovině roku pilotní projekt, plně by nový systém měl začít platit od ledna 2015.