RegioJet zatím pro slovenské studenty nebude zdarma. Čeká na posudky

Jančura si najal superlokomotivy Vectron, chce prodloužit vlaky

Jančura si najal superlokomotivy Vectron, chce prodloužit vlaky Zdroj: Jan Sindelar, E15

Železniční společnost RegioJet v neděli poprvé vyjede na slovenskou trať Bratislava - Košice. Studenty a důchodce ale zatím zdarma vozit nebude, ačkoliv státní železnice tak činí od listopadu. Firma podnikatele Radima Jančury prozatím čeká na právní posudky. Údajně je ale připravená začít zmíněné skupiny vozit zadarmo a vymáhat ušlé tržby po státu.

Slovenský premiér Robert Fico (SMER) totiž prosadil od 17. listopadu, krátce před zahájením nové linky RegioJetu, stoprocentní slevu pro studenty a důchodce ve vlacích, jejichž provoz stát dotuje. „Tvrdíme, že sleva nemá jít za dopravcem, ale za člověkem, který si vybere, s kým pojede. Stále čekáme na reakci ministerstva,“ řekl šéf RegioJet Jančura.

Zpočátku budou jezdit mezi největšími slovenskými městy tři páry vlaků a cena jízdenek začíná na devíti eurech (243 korun). Jízdenka dosud stojí u národního dopravce zhruba dvojnásobek. „Dnes jezdí 60 procent lidí vlakem zadarmo. Uvidíme, kolik cestujících zbylo. Navíc dotované rychlíky jezdí plné, takže je možné, že se platící cestující přesunou k nám,“ uvedl Jančura.

Jančura: Nedotované vlaky budou ztrátové

Nedotované jsou také spoje InterCity, které zajišťuje národní dopravce ZSSK. „Podle našich poznatků jim klesl počet cestujících o 30 procent a nejezdí plné ani v páteční a nedělní špičce. Předpokládáme, že od neděle budou hluboce ztrátové,“ míní Jančura. Odhaduje také, že kvůli tomu v prvním čtvrtletí ZSSK skončí s provozem těchto vlaků, aby dále neprohluboval jejich ztrátu. Podobně však soudí, že vypadne jeden ze tří dopravců na trati Praha - Ostrava, kam RegioJet vstoupil před třemi lety. Toto tvrzení se však zatím nepotvrdilo.

Jančura má v plánu přidat od března na stejné trase ještě noční vlaky, které by doprovázeli kvůli bezpečnosti cestujících policisté. Také chce naučit Slováky nakupovat jízdenky převážně na internetu. V Košicích totiž dosud neskončil spor o prodejní místo, jízdenky si tedy cestující koupí jen v mobilním stánku.

Na provoz vlaků na Slovensku si RegioJet pronajal jedny z nejmodernějších evropských lokomotiv typu Vectron a od začátku nasadí devítivozové soupravy.