Slovenský premiér Robert Fico (SMER) totiž prosadil od 17. listopadu, krátce před zahájením nové linky RegioJetu, stoprocentní slevu pro studenty a důchodce ve vlacích, jejichž provoz stát dotuje. „Tvrdíme, že sleva nemá jít za dopravcem, ale za člověkem, který si vybere, s kým pojede. Stále čekáme na reakci ministerstva,“ řekl šéf RegioJet Jančura.
Zpočátku budou jezdit mezi největšími slovenskými městy tři páry vlaků a cena jízdenek začíná na devíti eurech (243 korun). Jízdenka dosud stojí u národního dopravce zhruba dvojnásobek. „Dnes jezdí 60 procent lidí vlakem zadarmo. Uvidíme, kolik cestujících zbylo. Navíc dotované rychlíky jezdí plné, takže je možné, že se platící cestující přesunou k nám,“ uvedl Jančura.
Jančura: Nedotované vlaky budou ztrátové
Nedotované jsou také spoje InterCity, které zajišťuje národní dopravce ZSSK. „Podle našich poznatků jim klesl počet cestujících o 30 procent a nejezdí plné ani v páteční a nedělní špičce. Předpokládáme, že od neděle budou hluboce ztrátové,“ míní Jančura. Odhaduje také, že kvůli tomu v prvním čtvrtletí ZSSK skončí s provozem těchto vlaků, aby dále neprohluboval jejich ztrátu. Podobně však soudí, že vypadne jeden ze tří dopravců na trati Praha - Ostrava, kam RegioJet vstoupil před třemi lety. Toto tvrzení se však zatím nepotvrdilo.
Jančura má v plánu přidat od března na stejné trase ještě noční vlaky, které by doprovázeli kvůli bezpečnosti cestujících policisté. Také chce naučit Slováky nakupovat jízdenky převážně na internetu. V Košicích totiž dosud neskončil spor o prodejní místo, jízdenky si tedy cestující koupí jen v mobilním stánku.
Na provoz vlaků na Slovensku si RegioJet pronajal jedny z nejmodernějších evropských lokomotiv typu Vectron a od začátku nasadí devítivozové soupravy.