Sázka na Írán kopřivnické Tatře nevyšla. Mnohamilionová zakázka padla

Tatra Phoenix 2012

Tatra Phoenix 2012 Zdroj: Tatra Trucks a.s., Wheelsage.org, Svět motorů, Auto.cz

Tatra Phoenix 2017
Tatra Phoenix 2013
Tatra Phoenix 2012
Tatra Phoenix 2012
Tatra Phoenix 2014
20
Fotogalerie

Snaha kopřivnické Tatra Trucks dodat Íránu čtyři desítky civilních automobilů Phoenix pro těžaře a hasiče nevyšla. Nenaplnila se ani další očekávání dřívějšího vedení firmy, které v osmdesátimilionové blízkovýchodní zemi spatřovalo perspektivní trh.

„Důvodem byl vývoj geopolitické situace a další zhoršení vztahů západních mocností s Íránem. V současné době Tatra Trucks ani žádná jiná společnost skupiny Czechoslovak Group žádná obchodní jednání s íránskými partnery nevede,“ řekl mluvčí skupiny Andrej Čírtek.

Tatra jednala se soukromými íránskými subjekty v letech 2015 až 2016. Bylo to v době oteplení vztahů mezi Íránem a Západem, kdy docházelo k rušení ekonomických sankcí, a země představovala zajímavý trh pro řadu evropských strojírenských podniků. Tatru tehdy řídil Martin Bednarz, z funkce odešel předloni.

První zakázka české firmy pod novými majiteli Jaroslavem Strnadem a René Materou ve středoasijské zemi mohla podle odhadů Tatře přinést desítky až nižší stovky milionů korun a otevřít cestu k dalším obchodům.

„Stejně jako jiné firmy doufáme, že bezpečnostní situace v regionu se v budoucnu stabilizuje, vztahy s Íránem se zlepší a bude možné na tomto trhu standardně působit. V současnosti to ale je kvůli sankčním režimům i kvůli geopolitické situaci nemožné,“ dodal Čírtek.

Dominantní íránští výrobci vozů - Iran Khodro a Saipa - před uvalením sankcí spolupracovali hlavně s francouzskými automobilkami. Restrikce způsobily, že Írán ztratil přístup k novým zahraničním technologiím.