U pražského Václaváku vznikne tramvajová trať odnikud nikam

Městská část Praha 1 by raději tramvaje na Václavské náměstí neměla, chce zde bulvár. (Zdroj: Archiv DPP)

Městská část Praha 1 by raději tramvaje na Václavské náměstí neměla, chce zde bulvár. (Zdroj: Archiv DPP) Zdroj: Archiv DPP

Na pražské Václavské náměstí se možná opět vrátí tramvaje
Praha 1 s návratem tramvají na Václavské náměstí nesouhlasí. (Zdroj: Archiv DPP)
Tramvajová trať má být zároveň významným obohacením prostoru Václavského náměstí. (Zdroj: Archiv DPP)
Pražští radní se chtějí na Václavské náměstí vrátit tramvaje. (Zdroj: Archiv DPP)
Varianty nových tramvajových tratí
6
Fotogalerie

Sedmdesát metrů dlouhý úsek tramvajových kolejí se do konce října objeví na Vinohradské třídě u Národního muzea. Nikam nenapojená trať má být součástí budoucího tramvajového propojení Václavského náměstí, Bolzanovy ulice a Vinohrad, které připravuje pražský magistrát s dopravním podnikem. V současné době kvůli tomuto schválenému projektu probíhá změna územního plánu.

K výstavbě nikam nenapojené trati dojde během probíhající úpravy povrchů u Národního muzea. „Její dodatečné zřizování v řádu několika let po celkové rekonstrukci prostoru by jistě znamenalo zmaření aktuální městské investice,“ uvedl k výstavbě první sedmdesátimetrové části trati pražský radní pro dopravu Petr Dolínek.

Úpravy u Národního muzea, včetně výstavby kusé tramvajové trasy, vychází ze studie Institutu plánování a rozvoje, kterou v lednu schválila Rada hlavního města.

„Rada následně požádala pražský dopravní podnik o zajištění předstihové realizace části kolejiště budoucí tramvajové trati v ploše stanovené studií IPR,“ doplnil Dolínek.

„Když půjde vše hladce, tramvaje by se před nádraží mohly vrátit do poloviny roku 2023, přičemž investiční náklady přepokládáme kolem půl miliardy korun,“ uvedl při představení projektu technický ředitel pražského dopravního podniku Jan Šurovský.

O novém propojení Vinohradské ulice s Václavským náměstím, kde přestaly tramvaje jezdit v roce 1980, se mluví roky. Proti návratu tramvají na náměstí se dlouhodobě staví Praha 1. V centru Prahy je ale podle cestujících i expertů tramvajová doprava přetížená a kapacitně přestává vyhovovat.

„Pro fungování pražské kolejové sítě je zásadní dostavět tramvajovou trať, která by vedla z Vinohradské kolem hlavního nádraží do Bolzanovy ulice.Pomohly by i koleje vedoucí horní částí Václavského náměstí,“ uvedl již v dubnu Martin Šubrt, náměstek ředitele organizace ROPID, která organizuje hromadnou dopravu v Praze.

Velký tramvajový provoz v centru znamená problémy pro celou síť, protože klíčové trati ve Vodičkově a Lazarské nebo v Ječné ulici nejdou objet.

Klíčová je proto podle Šubrta zejména trať z Vinohradské přes hlavní nádraží do Bolzanovy ulice, s tím souhlasí i technický ředitel DPP Jan Šurovský. Tato trať zajistí tramvajím v případě nehod a dalších událostí možnost objízdné trasy.

Umístění budoucí tramvajové trati na Vinohradské: