ÚOHS zrušil tendr ministerstva na rychlíkovou trať Plzeň-Most

Nový rychlík Českých drah InterPanter, ilustrační foto

Nový rychlík Českých drah InterPanter, ilustrační foto Zdroj: Skoda Transportation

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil soutěž ministerstva dopravy na provoz rychlíkové tratě mezi Plzní a Mostem, o který projevilo zájem pět společností. Antimonopolní úřad podle dnešního vydání Mladé fronty Dnes (MfD) vyhověl stížnosti Českých drah, které se cítily být v soutěži diskriminovány, mimo jiné kvůli takzvaným režijním jízdenkám.

ÚOHS kromě zrušené soutěže přikázal ministerstvu dopravy uhradit 30 tisíc korun na náklady řízení. Rozhodnutí není pravomocné, úřad Dana Ťoka (ANO) proti němu podá rozklad, uvedla MfD.

ÚOHS dnes uvedl, že nastavení nabídkového řízení bylo diskriminační, neboť obsahovalo ustanovení, podle něhož není možno režijní jízdné promítnout do výše kompenzace. České dráhy byly při takto vypsané soutěži údajně znevýhodněny, protože na rozdíl od ostatních firem musí režijní jízdenky ze zákona uznávat, což by mělo dopad na jeho konkurenceschopnost vůči ostatním uchazečům.

Rozladěná konkurence

Verdikt antimonopolního úřadu rozladil i konkurenci Českých drah, která nabídla v soutěži výrazně nižší cenu za ujetý kilometr než České dráhy. Jezdit rychlíky mezi Plzní a Mostem chtělo pět společností - České dráhy, RegioJet, Leo Express, GW Train Regio a Arriva spadající pod německé Deutsche Bahn.

Vítěz výběrového řízení měl začít s provozem od prosince příštího roku. Spojení mezi Plzní a Mostem je neelektrifikované a denně tudy projedou čtyři páry rychlíků, v neděli pět párů dálkových spojů. Ministerstvo se chystá vypsat výběrová řízení i na další tratě.

Ťok aktuální verdikt ÚOHS kritizoval. „Jde o další rozhodnutí, ve kterém jde úřad, který má chránit hospodářskou soutěž, proti duchu soutěžení a otevírání trhu,“ citoval deník ministra. Nezamlouvá se mu ani chování Českých drah: „Měly by se místo blokování soutěží začít starat o to, jak v konkurenci obstát a nabízet co nejlepší služby“.

Napadání v médiích

ÚOHS v reakci napsal, že si v poslední době na protizákonné jednání ministerstva dopravy stěžovala u ÚOHS řada dodavatelů i dalších osob a že jim vždy musel dát za pravdu. „Ministerstvo dopravy má se zvládnutím zadávacích řízení zásadní problém a není schopno vypracovat skutečně transparentní a nediskriminační zadávací podmínky,“ uvedl na svém webu dnes ÚOHS.

Resort se údajně namísto snahy o nápravu opakovaně uchyluje k nic neřešícímu napadání ÚOHS v médiích, když se jej prý snaží prezentovat jako brzdu hospodářské soutěže a liberalizace trhu. „Hospodářská soutěž přitom začíná právě transparentním a rovným zadávacím řízení, v němž je umožněna férová soutěž o zakázku co nejširšímu okruhu uchazečů,“ uvedl ÚOHS a kritizoval například prohřešky ministerstva při zadání tendru na zajištění zimní a běžné údržby pro silnice první třídy nebo na registr vozidel.