Válka dopravců eskaluje. RegioJet zaslal předžalobní výzvu FlixBusu, ten se kritice brání

Konkurenci mezi Regiojetem a Flixbusem se vyostřuje

Konkurenci mezi Regiojetem a Flixbusem se vyostřuje Zdroj: profimedia

FlixBus
RegioJet
FlixBus
4
Fotogalerie
Společnost Radima Jančury RegioJet zaslala předžalobní výzvu firmě FlixBus, která je konkurentem na trhu autobusové dopravy jak v Česku, tak v mezinárodní dopravě. Jančura požaduje, aby dopravce ukončil nekalou soutěž a ekonomické vydírání tím, že podle něj dlouhodobě jezdí za podnákladové ceny. Zároveň se RegioJet obrátil na evropskou komisařku pro soutěž Margrethe Vestagerovou. FlixBus kritiku své cenové politiky odmítá.

Jančura na cenovou politiku FlixBusu poukazuje několik měsíců a zaslání předžalobní výzvy avizoval. Opírá ji o expertní analýzu cen a nákladů, kterou si nechal vypracovat. Jančura uvádí, že FlixBus jezdí devět měsíců od vstupu na trh za ceny, které pokrývají pouze 55 procent nákladů.

"Jeho cílem je přinutit RegioJet k integraci a k placení provize z jízdenek ve výši 30 procent. Chce ovládnout trh a poškodit podnikání ostatních dopravců na trhu," řekl Jančura.

FlixBus se proti kritice své cenové politiky ohradil. "Pracujeme s dynamickou cenou, která postupem času a obsazenosti spojů roste, a různými cenovými pobídkami a kampaněmi, které jsou časově omezené," uvedla pro deník E15 mluvčí FlixBusu Martina Čmielová s tím, že se dopravce pohybuje v zákonných mezích. Společnost podle mluvčí předžalobní výzvu zatím neobdržela.

Vestagerovou požádal Jančura o prošetření počínání konkurenta v celoevropském měřítku s ohledem na udržení funkčního a zákaznicky prospěšného konkurenčního prostředí.

"Z jejich strany opakovaně zaznívá: buď se stanete součástí naší sítě a budete platit provizi z každé prodané jízdenky, nebo vás vytlačíme z trhu. Flixbus nepřišel do Česka konkurovat lepšími službami. Cílem je ovládnout trh a následně zdražit," uvedl Jančura. Uvádí také, že konkurent má téměř neomezené zdroje peněz od mezinárodních finančních skupin, které jej vlastní.

FlixBus je nyní dominantním autobusovým dopravcem ve většině zemí Evropy. Dopravci pro něj jezdí na základě smlouvy a platí provizi z jízdného.

FlixBus řeší pouze jízdní řády a marketing. Vzhledem k jeho agresivní politice se z RegioJetu stal paradoxně podle Jančury druhý největší nestátní dopravce v Evropské unii. V Německu je s jedinou vnitrostátní linkou z Drážďan do Berlína také druhým největším vnitrostátním dopravcem.

Cenovou válku s konkurencí vedl před deseti lety na lince Praha - Brno i Jančura, když zde začala provozovat autobusy Asiana, dokonce musel zaplatit pokutu. Případy však považuje za odlišné. "Prodávali jsme část jízdenek za stejnou cenu jako Asiana, tehdy za 50 korun, níž jsme nešli. Navíc pouze na spojích, které si konkurovaly.

Byla to logická reakce s cílem udržet si zákazníky, nikoli vytlačit nového hráče. Na ostatních spojích jsme jezdili za vyšší cenu a celá linka byla v zisku. To u FlixBusu není," řekl Jančura.

FlixBus dnes nabízí jízdenky například na nejvytíženější české lince mezi Prahou a Brnem ve většině případů za méně než 100 korun, obdobně levné jsou i spoje na dalších linkách v ČR.

Problémem se na evropské úrovni zabývá také europoslankyně Martina Dlabajová (ANO), která hodlá vyvolat debatu v dopravním výboru Evropského parlamentu.