Škoda Felicia: Legendární automobil slaví 25 let | E15.cz

Felicia je symbolem přerodu Škody Auto, první model sjel z výrobní linky před 25 lety

ČTK

Tento populární model se stal symbolem přerodu značky v moderní automobilku. První sériová Škoda Felicia sjela z výrobní linky v Mladé Boleslavi 17. října 1994 a do roku 2001, kdy byla její produkce ukončena, bylo vyrobeno 1,42 milionu vozů.

Felicia byla důležitým milníkem v historii značky, který dal konstruktérům po začlenění Škody do koncernu VW (v roce 1991) čas na vývoj nových moderních modelů v koncernovém stylu a kvalitě (octavia, fabia) v souladu se strategií sdílených společných modulů. Felicia vycházela z předchozího úspěšného modelu Škoda Favorit, automobilka však za podpory koncernu VW provedla změny designu a techniky, zlepšila kvalitu zpracování a optimalizovala výrobní metody. Velkou bolestí felicií včetně těch z konce výroby ovšem zůstala koroze.

Vývoj vozu, který dostal jméno shodné s populárním kabrioletem vyráběným v letech 1959 až 1964, začal již v roce 1991, výroba ověřovací série byla zahájena v roce 1993. První sériová Škoda Felicia sjela z výrobní linky v Mladé Boleslavi 17. října 1994 v 10:20 hodin. Trojici felicií při představení veřejnosti 26. října 1994 slavnostně pokřtil vodou z Vltavy tehdejší pražský primátor Jan Koukal.

OBRAZEM: Trabanty a wartburgy na Malé Straně připomněly exodus občanů NDR před 30 lety

Felicie se vyráběly v závodech v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách, a to ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Van plus a Fun. Montovaly se i v bosenském Sarajevu a v polské Poznani. Model kombi vstoupil na trh v červnu 1995, v srpnu téhož roku zahájila automobilka výrobu varianty pick-up (a uzavřeného užitkového provedení Van plus). Později byl na bázi vozu Škoda Felicia pick-up představena i Felicia Fun, koncipovaná pro využití ve volném čase. Přes 18.500 vozů varianty pick-up bylo navíc prodáno pod označením Volkswagen Caddy.

Základní pohonnou jednotkou felicií byl benzinový motor o objemu 1289 cm3 ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW (od roku 1996 s vícebodovým vstřikováním). Od roku 1995 byl v nabídce benzinový motor 1,6 MPI (55 kW) a naftový 1,9 D s výkonem 47 kW, oba z produkce koncernu VW.

Nizozemci propadli teslamánii. Model 3 je nejprodávanějším automobilem v zemi

Varianty byly dle vybavení a motorizace označovány zkratkami LX, LXi, GLX a GLXi. Luxusní verze vyráběná na oslavu stého výročí automobilky měla označení Laurin & Klement, existovala celá řada dalších akčních výbav (např. Atlanta, Magic, Sport Line). V roce 1996 prošly felicie modernizací, v roce 1998 automobilka představila facelift, který se týkal hlavně přední části vozu - masky, nárazníku a kapoty, změny se ale dotkly také interiéru.

Felicia se stala jedním z nejoblíbenějších automobilů v Česku, mimo jiné získala titul Auto roku 1994 v ČR. Po Škodě Favorit se v roce 2000 stala druhou škodovkou, které se vyrobilo přes milion kusů. Výroba byla ukončena 20. června 2001, celkem vzniklo 1 420 441 felicií. Ty byly ještě v roce 2012 třetím nejrozšířenějším vozem v Česku.

Během výrobního cyklu felicie se objevila větší Škoda Octavia a v roce 1999 Škoda Fabia. Ta nakonec zastaralou felicii nahradila, dva roky ale ještě oba modely vznikaly současně (octavia i fabia jsou ve výrobě doposud, nyní ve třetí generaci).

Škoda Fabia slaví výročí. Od uvedení první série uběhlo dvacet let

Při svém uvedení na trh stál základní model felicie 209 tisíc korun (tehdy asi 30 průměrných měsíčních platů v Česku; základní verze nástupnické fabie se nyní prodává za 269 900 korun, což je asi osm průměrných platů). Podle průzkumu skupiny AAA Auto patří ojetá Škoda Felicia k vozům, které při prodeji čekají nejkratší dobu na nového majitele. Průměrná čekací doba vozu prodávaného přes inzerát nebo v autobazaru je v Česku 56,6 dne, ojeté felicie si svého majitele najdou již za 27 dní.

Felicia se prosadila i v motoristickém sportu. V rallyovém mistrovství světa působila tři sezony, od roku 1995 do roku 1997. V celkovém hodnocení získala ve své třídě jedno druhé a jedno třetí místo, v roce 1996 se umístil pilot Stig Blomqvist s felicií při britské RAC Rally na senzačním třetím místě v celkovém hodnocení.

Prohlédněte si fotogalerii:

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!