Škoda Fabia slaví výročí. Od uvedení první série uběhlo dvacet let

Škoda Fabia Combi (2004)

Škoda Fabia Combi (2004) Zdroj: Škoda

Škoda Fabia Sedan (2004)
Škoda Fabia Sedan (2004)
Škoda Fabia RS (2004)
Škoda Fabia RS (2004)
Škoda Fabia RS (2004)
34
Fotogalerie

Již dvě dekády uběhly od premiéry první Škody Fabie. Mladoboleslavská automobilka do ní použila vše, co měla od Volkswagenu k dispozici. Včetně nejmodernější techniky.

Potkáváme jich každý den pořád desítky, ba stovky, tvary všech tří karosářských variant se nám dávno vryly do paměti. Škoda Fabia vznikla jako nástupce oblíbené Felicie. Ta se ovšem ještě rok a půl vyráběla souběžně. Zatímco předchůdkyně byla radikálně modernizovaným Favoritem a její konstrukce tedy ve své podstatě pocházela z první poloviny osmdesátých let, Fabia vznikla na úplně čistém papíře.

Koncern Volkswagen pro ni poprvé použil tehdy novou platformu PQ24 pro malé vozy s předním pohonem, Volkswagen Polo se jí dočkal až o dva roky později, Seat Ibiza dokonce v závěru letopočtu 2001! Škoda je známá oživováním jmen svých automobilů (Rapid, Favorit, Felicia, Octavia, Superb), název nového modelu ovšem našla hluboko v minulosti – Fabia byla první manželkou byzantského císaře Herakleia.

První špionážní snímky nástupce nejmenší škodovky se v tisku objevily již v březnu 1999. Automobil dokonce nebyl ani příliš maskován, měl viditelné i logo výrobce. Na oficiální představení si ovšem odborná i laická veřejnost musela počkat do autosalonu ve Frankfurtu, tam se pod světly reflektorů objevil 14. září.

Prodej na českém trhu byl odstartován 4. prosince 1999. Zákazníci se dočkali zatím jen pětidveřového hatchbacku. Napříč pod kapotou mohl mít tři zážehové čtrnáctistovky – první s objemem 1397 cm3, vícebodovým vstřikováním, rozvodem OHV a výkonem 50 kW (68 k) převzal z Felicie, její základ ovšem pocházel už z modelu 1000 MB z roku 1964. Doplnila ji koncernová šestnáctiventilová sestra objemu 1390 cm3 se 74 kW (100 k) a rozvodem DOHC ozubeným řemenem. Pro Fabii bylo však klasické „óhávéčko“ modernizováno, agregát dostal hydraulické vymezování vůlí ventilů.

Prohlédněte si fotogalerii „jedničkové“ Fabie

V cenících se objevily i litrový (997 cm3) čtyřválec s výkonem 37 kW (50 k) a dvoulitr (1984 cm3) s 85 kW (116 k), druhý jmenovaný motor se ovšem začal oficiálně nabízet až v roce 2000 a litrový agregát se údajně pouze vyvážel do zemí, které jej preferovaly z daňových důvodů. Škodovka dokonce uváděla nejdříve i použití 88kW verze dvoulitru. Vznětové agregáty byly zpočátku výroby dva – nepřeplňovaná přímovstřiková devatenáctistovka (1896 cm3) SDI se 47 kW (64 k) a přeplňovaná se vstřikováním čerpadlo-tryska, která dávala rovných 100 koní, tedy 74 kW. Zajímavostí je původně udávaných 72 kW (98 k), později byl tento údaj změněn. Pětistupňovou přímo řazenou rychlostní skříň doplňoval měničový automat se čtyřstupňovou planetovou převodovkou pro 1.4 16V/55 kW.


Celý článek a kompletní fotogalerii najdete na webu auto.cz >>>