Dynamičtější meziroční nárůst přitom zaznamenala kategorie financování nákladních vozidel – objem obchodů se v ní zvýšil o 34 procent. V oblasti firemních osobních a užitkových aut asociace hlásí meziroční růst o 11 procent. Koresponduje to s celkovými pololetními výsledky ČLFA, které prokazují sílící poptávku především ve financování výrobních prostředků – tedy strojů, zařízení a právě i nákladních aut. „Z makroekonomického pohledu je to potěšující zpráva, která signalizuje, že firmy se nadechují k růstu,“ říká předsedkyně představenstva ČLFA Jiřina Tapšíková.
Flexibilní alternativy
Nárůst obchodů členů ČLFA přichází v době, kdy jsou pro mnohé firmy obtížně dostupné klasické bankovní podnikatelské úvěry, a jejich objemy proto klesají. Důvodem je zpřísnění pravidel pro posuzování rizik, které banky musely přijmout v reakci na globální finanční krizi. Logickým vyústěním je přeliv zájmu od bankovních produktů k jiným alternativám. „Velká část firem, především ze sektoru malých a středních podniků, řeší financování svých investičních, ale i provozních potřeb prostřednictvím produktů našich členů, které dokážou flexibilně reagovat na jejich aktuální požadavky,“ vysvětluje Jiřina Tapšíková.
Jde o produkty, které jsou založeny na zajištěném vlastnictví financované věci. To poskytuje financující společnosti dostatečnou jistotu, a proto může jít do podstatně vyšších rizik než banka. Financování leasingem nebo úvěrem se zajišťovacím převodem vlastnictví je navíc vhodné i pro začínající podnikatele bez úvěrové historie.
Než si vyberete
V oblasti financování aut (ale i ostatních komodit) dnes mají domácí podnikatelé na výběr stejné spektrum produktů jako jejich kolegové na nejvyspělejších západních trzích. V zásadě vybírají ze tří základních instrumentů: z podnikatelského úvěru, finančního leasingu a operativního leasingu.
Říci, který z nich je nejvýhodnější, nelze. Každý má svá specifika. Rozhodnutí, jaký produkt zvolit, by měla předcházet pečlivá rozvaha. Klient si musí stanovit své preference z hlediska účetního, především to, chce-li automobily vlastnit (a postupně odepisovat), anebo jestli upřednostní model, kdy bude užívat vozidla vlastněná pronajímatelem. Důležité také je, jestli od spolupráce s leasingovou či úvěrovou firmou očekává pouze profinancování automobilu, anebo požaduje i doplňkový servis. V prvním případě se bude rozhodovat mezi finančním leasingem nebo podnikatelským úvěrem, ve druhém bude zcela jistě pokukovat po operativním leasingu.
Investice do aut rostou, nejvíce do nákladních vozů |
Česká specifika
Oproti většině rozvinutých trhů je ten náš specifický prolínáním finančního leasingu a podnikatelského úvěru. Důvodem je navázání minimální délky finančního leasingu na dobu odpisování financované komodity. U osobních automobilů tato hranice činí 54 měsíců, což jej v konkurenci podnikatelského úvěru, který takto limitován není, v některých případech diskvalifikuje. V podstatě všechny leasingové společnosti mají v nabídce oba produkty.
Finanční leasing volí klienti, pro které délka smlouvy nepředstavuje zásadní problém. Naopak ti, kteří preferují co nejrychlejší průběh kontraktu, dávají přednost podnikatelskému úvěru. I proto se finanční leasing prosazuje mnohem lépe v kategorii nákladních aut, jejichž životnost v rámci jednotlivých firem je mnohem delší, než je tomu u osobních či užitkových automobilů. Ve sféře nákladních automobilů proto finanční leasing dominuje.
Naopak kategorii financování osobních a užitkových vozů vládnou podnikatelské úvěry. A mezi nimi se stále razantněji prosazuje operativní leasing: v oblasti financování osobních a užitkových aut mu už náleží zhruba čtvrtinový podíl a v kategorii nákladních vozidel dokonce třetinový. Většina odborníků se navíc shoduje, že právě operativní leasing bude postupně svou pozici posilovat. V České republice totiž ještě zdaleka nedosahuje takové penetrace jako ve většině západních ekonomik.
Produkty vhodné pro financování firemních aut:
finanční leasing – dlouhodobý pronájem, při němž zákazník získává právo užívat vůz, který je po dobu kontraktu v majetku pronajímatele; cílem je převod pronajatého vozu do majetku zákazníka po uhrazení všech jeho závazků
podnikatelský úvěr – z pohledu čistě uživatelského jde v podstatě o shodný nástroj jako finanční leasing, hlavní rozdíl spočívá v tom, že v případě úvěru se klient stává majitelem vozu ihned po podpisu smlouvy
operativní leasing – zákazník automobil využívá po dobu smlouvy a pak jej vrací pronajímateli, ve splátkách si navíc může předplácet řadu služeb, které souvisejí s užíváním vozu, z ceny nového auta zaplatí pouze tu část, kterou opotřebuje, a díky tomu v něm neváže kapitál
zpětný leasing – zákazník prodává vlastní automobily leasingové společnosti za předem dohodnutou cenu, leasingová firma mu je vzápětí pronajme, klient tak okamžitě získá potřebnou hotovost a zároveň může využívat všech výhod leasingu