Králem reklamy je Amazon. Utrácí za ni nejvíc. A to jeho šéf o reklamě nemluvil hezky

Amazon Prime Video, jedna z nejnovějších divizí společnosti.

Amazon Prime Video, jedna z nejnovějších divizí společnosti. Zdroj: Profimedia

Amazon. Lídr v reklamních výdajích za rok 2019.
Amazon, ilustrační foto.
Gillette je jedna z mnoha značek koncernu P&G. Ten tradičně v minulosti utrácel za reklamu nejvíc.
Pozice č. 3 v reklamních výdajích za rok 2019? L’Oréal.
5
Fotogalerie

Procter & Gamble ztratil pozici největšího zadavatele reklamy na světě. Firma žebříčku dominovala 32 z posledních 33 let, letos ji však sesadil Amazon. Největší e-shop světa vlastněný nejbohatším člověkem světa Jeffem Bezosem utratil loni podle studie společnosti AdAge za propagaci vlastní značky rekordních 11 miliard dolarů. Tato suma představuje meziroční nárůst reklamních výdajů o 34 procent. 

Druhý Procter & Gamble loni vložil do reklamy 10,7 miliardy dolarů. Třetí v pořadí, francouzská kosmetická skupina L’Oréal, vydala na reklamu 10,1 miliardy dolarů. Výrobce kosmetiky a domácích potřeb Procter & Gamble nedominoval žebříčku v minulosti pouze v roce 2017, to jej předskočil Samsung.

Celkové útraty reklamního trhu v souhrnu top 100 sledovaných značek odhaduje AdAge na 300 miliard dolarů. Zpráva pak upozorňuje na to, že postupný nárůst reklamních výdajů se letos kvůli covidové krizi zpomalí. „Budou ale některé společnosti, které ucítí v situaci příležitost a své výdaje právě proto navýší,“ píše se ve studii.

Podobný trend jako v globálním měřítku lze pozorovat i v Česku. Stále více do reklamy investují obchodníci včetně e-shopů. „Mění se obchodní modely, a to má logicky vliv na reklamu. Kromě značek jako takových se v reklamě stále více profilují i prodejci. V Česku například obchodní řetězce jako Kaufland a Lidl nebo Alza,“ poznamenává ředitel Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica s tím, že takový vývoj bude dál pokračovat v souvislosti s tím, jak na trhu roste význam e-commerce.

Amazon zaměřoval svou reklamu plošně jak na podporu takzvaného employee brandu, tedy image dobrého zaměstnavatele, tak na produkty - od asistenta Alexy po službu Prime nebo svou streamovací službu. Přitom šéf Amazonu v minulosti k reklamě vyjadřoval spíše despekt. Před dvěma lety ale otočil.