Nejen český knedlík. Překvapivou díru na gastronomické scéně postupně zaplňují nové chutě

Bistro Knedlín

Bistro Knedlín Zdroj: Michael Tomeš

Pelmeňárna
Pelmeňárna
Pelmeňárna
Pelmeňárna
Spolumajitelka pražské Pelmeňárny Olga Shatilo
78
Fotogalerie

Na světě existuje málo tak oblíbených pokrmů, jako jsou plněné knedlíčky a taštičky všeho druhu. Vařené, napařované, smažené, pečené, s masem, vegetariánské, s omáčkou i jen tak. Jednoduše esence rychlého teplého občerstvení. To by bylo, aby takovou díru na jinak nasyceném českém gastronomickém trhu někdo nevyužil.

Když se Newyorčanů zeptáte, kam v pozdních hodinách na dobré syté jídlo, často z nich kromě výčtu amerických dobrot vypadne doporučení na pirohy. Jsou tu všude, vyhlášená Veselka v centru Manhattanu byla před pandemií dokonce známá tím, že nikdy nezavírala. I ve tři ráno měl Newyorčan na výběr mezi burgerem, pizzou, smaženým kuřetem a pirohy.

Díra na trhu

„Lidi to baví, protože je to takové pohodlné občerstvení,“ říká o svých ruských pelmeních a ukrajinských varenikách spolumajitelka pražské Pelmeňárny Olga Shatilo, která je rusko-ukrajinského původu. „Za pět minut můžete mít plnohodnotné, teplé a zdravé jídlo, přitom v útulnější a domáčtější atmosféře než třeba v McDonald’s,“ míní Olga a s úsměvem dodává, že na to, jak geograficky i chuťově blízko mají pelmeně ke středoevropské kuchyni, je Češi téměř neznají. Spolu s manželem Glebem Makarevichem přišli do Česka před více než deseti lety a po čtyřech letech si otevřeli první bistro. Je tak malinké, že je manželé koncipovali jako rychlé občerstvení.

Podobnou filozofii měli i další manželé Diego Andrés Acosta a Romina Del Pino z Argentiny, kteří s překvapením zjistili, že Češi se mohou utlouct po empanadas. Lahodné jihoamerické pečené taštičky s nejrůznějšími náplněmi měly na food festivalech takový ohlas, že manželé otevřeli v budově žižkovské radnice své první bistro La Paisanita. „Empanadas se musejí jíst s vášní, musíte bojovat s táhnoucím se sýrem, nevšímat si drobků a užívat si tu explozi chutí,“ líčí košatou španělštinou Romina.

Začít s restaurací zaměřenou na jeden specifický pokrm, jak tomu bývá třeba v Asii, to se v Česku často nevidí. Datový analytik Tomáš Huml a jeho dva byznysoví partneři Ondřej Bednář a Martin Červenka to riskli a před necelými třemi lety založili na Letné restaurant Dim Sum Spot. „Všichni říkali, že lidé mimo gastronomii nejsou schopni udržet podnik, navíc s takovou specialitou, jako jsou knedlíčky,“ vzpomíná Huml. Tehdy však Češi začali v zahraničí objevovat populární čínské dim sumy a na českém trhu vznikla díra. Podniku, který měl na rozjezd jen půl milionu korun, tak pomohl boom poptávky po autentické asijské kuchyni.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!