Češi ve velkém utrácí, největší maloobchodní řetězce už ale nové prodejny téměř nestaví | E15.cz

Češi ve velkém utrácí, největší maloobchodní řetězce už ale nové prodejny téměř nestaví

Češi ve velkém utrácí, největší maloobchodní řetězce už ale nové prodejny téměř nestaví
ZDROJ: Profimedia

Jiří Liebreich

Místo do výstavby nových obchodů investují největší řetězce do modernizace své sítě a do vlastních e-shopů.

Největší maloobchodníci stále těží z ochoty bohatnoucích Čechů utrácet. Jen za červenec zrychlil meziroční růst tržeb maloobchodu o více než pět procent. Vysávat peněženky se nejlépe dařilo internetovým obchodům a zásilkovým službám. Ty zvýšily prodeje o čtvrtinu, informoval Český statistický úřad.

„Solidní růst maloobchodních tržeb pohání stále vysoká spotřebitelská důvěra a silný růst platů, pomáhají také sezonní výprodeje,“ komentoval analytik Raiffeisenbank František Táborský.

Došel prostor pro expanzi

Zatímco Češi stále více utrácejí, velikost sítě prodejen největších maloobchodních řetězců stagnuje. Jsou také obchodníci, například Tesco, kteří dokonce některé obchody zavírají a investice směřují spíše do modernizace prodejní sítě a do vytvoření vlastních e-shopů. 

Zatímco od roku 2000 do roku 2011 se počet maloobchodů o ploše nad čtyři sta metrů čtverečních téměř zdvojnásobil na necelých tisíc šest set, po roce 2011 se síť prodejen každoročně rozrůstala pouze o desítky. Vyplývá to z dat zveřejněných obchodníky a výzkumnými společnostmi Nielsen a GfK.

„Po úvodní fázi expanze se trh nasytil. Zvýšila se konkurence, klesly marže. Trh se konsolidoval, silnější hráči přebrali slabší,“ uvedl David Marek, hlavní ekonom společnosti Deloitte.

„Na konci devadesátých let si Češi oblíbili supermarkety a zůstali jim věrní – na rozdíl od Západoevropanů, kteří preferují lokální obchody. Neřešíme, kde peníze končí,“ doplnil ekonom Komerční banky David Kocourek s tím, že velká města jsou už plně obsazená a nenabízejí prostor pro další expanzi.

Růst o 2,5 obchodu ročně

O nasycenosti trhu maloobchody vypovídá i pomalé tempo, jakým sedm největších řetězců otevírá nové prodejny. Při zprůměrování výstavby nových obchodů Penny, Albert, Lidl, Billa, Tesco, Kaufland a Globus za pětileté období 2013 až 2017 vychází, že se každý řetězec každoročně rozrostl průměrně jen o 2,5 obchodu. Dosud přitom jen těchto sedm řetězců vybudovalo širokou síť čítající přes tisíc pět set obchodů.

„Předpokládám, že bude daleko častější inovace stávajících obchodů než výstavba nových. Vzhledem k rostoucím cenám nemovitostí a nájemného se dokonce může zužovat obchodní síť. Řetězce se zaměří na rekonstrukce – tak postupuje například Lidl – nebo dílčí změny byznysu,“ předpovídá Marek.

Právě Lidl, který loni vykázal zisk 4,1 miliardy korun, nejvyšší ze všech řetězců, patří mezi nejvýrazněji inovující obchodníky. Dosud přestavěl 24 prodejen podle nového konceptu, kdy na místě původní budovy vyrostla nová dvoupodlažní. Součástí změn strategie je i postupné umisťování obchodů do nákupních center – dříve Lidl stavěl jen samostatné budovy.

Z obchodníka developerem. Lidl staví k prodejnám rovnou i obytné domy

Vzestup on-line prodeje

Postupně musejí inovovat všichni nejvýznamnější hráči na trhu, nejčastěji proto rozšiřují samoobslužné pokladny. Billa, Kaufland, Lidl a Tesco mimo to zavádějí dobíjecí stanice pro elektromobily na parkovištích u vybraných prodejen. Výši těchto investic společnosti ale neuvádějí. Kromě těchto inovací by se měly řetězce podle ekonomů zaměřit na internetový prodej, a to hlavně potravin. Tento rostoucí segment může podle nich maloobchodním trhem výrazně zahýbat.

K nejvýznamnějším e-shopům rozvážejícím potraviny patří Rohlík.cz, jehož majitel Tomáš Čupr letos očekává tržby nejméně 2,5 miliardy korun, nebo Potraviny on-line patřící řetězci Tesco. Tento e-shop loni vykázal tržby 1,3 miliardy korun. Další konkurence tradičním obchodníkům narůstá také v portálech Košík.cz, Freshbedynky.cz, Coop-box.cz, Plnátaška.cz nebo Potravinydomů.cz. Podle výzkumníků GfK Česko patří spolu s Francií a Velkou Británií ke třem zemím s nejvyššími prodeji potravin přes internet. Má tak silný byznysový potenciál.

„Ve velkých městech očekávám rostoucí vliv prodejů přes internet, lidé preferují úsporu času. To představuje vysoké riziko pro velké obchody, on-line prodeje jim budou čím dál významněji konkurovat,“ předpokládá Kocourek.

Prodavačům výrazně zvýší nástupní mzdy i Kaufland
Albert v Česku zvyšoval mzdy, přesto vydělal výrazně více. S přidáváním prý nekončí
Retailový obchod roku: Křetínský s Tkáčem kupují podíl v majiteli Makra

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!