Z obchodníka developerem. Lidl staví k prodejnám rovnou i obytné domy

Vizualizace Lidlu v Alpertonu

Vizualizace Lidlu v Alpertonu Zdroj: Lidl

Německý maloobchodní řetězec Lidl plánuje v Londýně a jeho blízkém okolí vybudovat až tři tisíce bytů. Vrcholí tím dlouhé debaty s místními úřady, které již nadále nechtějí v husté zástavbě povolovat samostatně stojící prodejny. Nově se tak budou samoobsluhy nacházet především v přízemí bytových domů. Podobný přístup volí na ostrovech také ostatní obchodníci.

Stavba celých bytových komplexů není pro Lidl nic nového, za posledních deset let stojí asi za třemi stovkami projektů. Nyní chce ale své developerské snahy rozšířit. A to nejen co do množství projektů, ale také jejich využití.

V nových objektech se totiž mají nacházet kromě bytů také kanceláře, hotely nebo vysokoškolské koleje. Plány počítají také s vybudováním základní školy či sportovních hřišť. Právě takové kroky mají místní úřady přesvědčit o přínosu nového obchodu v dané čtvrti.

Celkem plánuje Lidl v Británii stavět asi padesátku obchodů ročně, z nichž právě některé budou součástí takovýchto projektů. Dalším trendem má být rovněž stěhování obchodů do větších prostor na krajích měst, kde chce řetězec cílit hlavně na diskontní prodej.

„Řetězce jako Lidl či Aldi se potřebují agresivně dostat na jihovýchodní anglické trhy, především do Londýna. Jediným způsobem, jak si mohou dovolit prémiové pozemky, je jejich propojení s rezidenčním sektorem,“ uvedl pro Guardian analytik společnosti Colliers Tom Edson další důvod, proč se obchodníci k takovým korkům uchylují v době, kdy britský maloobchodní trh bojuje proti internetové konkurenci.

Edson rovněž dodává, že vybudováním obchodu přímo pod byty získá prodejna také stálou klientelu.

Lidl není jediný, kdo zvolil v britské metropoli tuto strategii. Domácí Tesco se podobně angažovalo v londýnských čtvrtích Woolwich a Streatham, Sainsbury’s zase spolupracovalo na projektu nedaleko Vauxhallu.