Česko je atraktivní trh, láká světové značky | E15.cz

Česko je atraktivní trh, láká světové značky

Ilustrační foto
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Christian A. Schroder via Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Daniel Novák

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Česká republika patří ve střední a východní Evropě mezi nejatraktivnější cíle pro expanzi světových obchodníků. To ji zařadilo v globálním žebříčku na sedmnáctý nejatraktivnější trh. V Evropě je Česko podle studie poradenské společnosti CBRE jedenácté.

„O expanzi na český trh má zájem více mezinárodních značek než třeba o trhy severských zemí nebo trhy v Irsku či Portugalsku,“ uvedl Tomáš Beránek, který v CBRE vede oddělení zaměřené na pronájmy obchodů na nákupních třídách.

Světovou jedničkou je pro obchodníky Německo. Zájem otevřít prodejnu u západních sousedů má čtyřicet procent globálních hráčů v retailu. Druhým nejatraktivnějším trhem světa je Velká Británie, na třetím místě se umístila Francie.

„Většina evropských zemí, které se v tabulce umístily před Českou republikou, nabízí maloobchodníkům několikanásobně větší trh,“ dodal Beránek. To je i případ sousedního Polska. Většina obchodníků na počátku své expanze do České republiky volí jako první destinaci automaticky Prahu. A v jejím rámci často nejúspěšnější obchodní centra typu Palladia, Nového Smíchova nebo OC Chodov. Obvykle až pak následuje rozšíření záběru také na Brno a další města.

Nejaktivnější jsou obchodníci z Německa, Velké Británie, USA a Itálie

V posledním roce do České republiky rozšířili byznys například prodejci módy Tosca Blu, Adidas Neo nebo MonCler. Celosvětově jsou nejaktivnější obchodníci z Německa, Velké Británie, USA a Itálie. To zhruba odpovídá také původu prodejců, kteří v posledních pěti letech přišli do Česka.

Atraktivitu tuzemského trhu pro mezinárodní značky podporují také dobré výsledky celého maloobchodu v Česku. Lidé se už otřepali z krize, přestali šetřit a znovu utrácejí. Díky tomu se v lednu tržby obchodníků po očištění vlivu počtu pracovních dní zvýšily podle Českého statistického úřadu o 6,6 procenta. Podobně silně rostl sektor i v prosinci. Naposledy byly v Česku takovéto dva silné měsíce za sebou k vidění v roce 2008.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah