Covidový Black Friday: Centrum Prahy zeje prázdnotou, slevy lákají jen turisty

Obchody letos vystavují plakáty na černý pátek, víkend i týden.

Obchody letos vystavují plakáty na černý pátek, víkend i týden. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Prázdné restaurace v nákupním centru Palladium
Black Friday láká turisty k nakupování.
Black Friday v nákupním centru Palladium
Černým pátkem tradičně začíná předvánoční nákupní sezona.
Prázdná restaurace McDonald's
24 Fotogalerie
Kuni Nguyenová

Černým pátkem tradičně začíná předvánoční nákupní sezona. Fronty, křik a rvačky se v pátek dopoledne ale nekonaly. Naopak. Z obvykle rušného nákupního dne pandemie proměnila centrum Prahy téměř až v město duchů, ukazuje fotoreportáž deníku E15. Výprodejová akce Black Friday přitom letos probíhá i několik měsíců, těží z ní ale spíš internetoví prodejci.

S taškami přeplněnými oblečením chodilo po ulici Na Příkopě a po Václavském náměstí jen pár turistů. Tamní obchody přitom skoro až přes celou výlohu vystavují plakáty na černý pátek, víkend i týden.

Ani v obchodním centru Palladium na náměstí Republiky to v pátek dopoledne nevypadalo, že by se právě konala jedna z největších výprodejových akcí roku. Také provozovny stravovacích služeb byly kolem oběda prázdné. Bylo to přitom jen pár hodin před vládním opatřením o zákazu konzumace jídel v obchodních centrech. Platnosti nabylo od pátečních 18 hodin.

„Bohužel si letos zákazníci nemohou spojit návštěvu Palladia s vánočními trhy před nákupním centrem a sednout si a najíst se ve foodcourtu. Na gastronomickém patře tak očekáváme tržby nižší, než bývá o Black Friday obvyklé,“ sděluje deníku E15 mluvčí obchodního centra Palladium Milan Rumler. 

Situace se podobala běžnému pátku, a to i v ostatních obchodních centrech, což potvrdil zástupce vedoucího správy obchodních center ve společnosti CBRE Pavel Urban. Obvykle ale podle něj bývá právě na Black Friday návštěvnost vysoká.

Video placeholder
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub

Akce typu Black Friday podle Rumlera většinou vrcholí v pátek odpoledne a během soboty, kdy nastává špička návštěvnosti. „Tržby očekáváme vyšší, než byly o standardních víkendech, a to i přes platná opatření,“ dodává. 

Obchody s módou, kosmetikou nebo se sortimentem pro domácí mazlíčky si letos pro zákazníky připravily až poloviční slevy. Do obchodního svátku se připojily i řetězce s občerstvením Bageterie Boulevard nebo Vapiano. 

Z nákupního svátku letos těží spíše e-shopy, některé jej zahájily s předstihem. Například e-shop Mall.cz spustil akci začátkem října, zboží se slevami nabízí do neděle.

„Předpokládáme, že dárky budou letos lidé stejně jako v předchozím roce kvůli zhoršující se epidemiologické situaci pořizovat právě na internetu, v klidu a bezpečí domova. Proto letošní Black Friday a Vánoce opět očekáváme velmi silné,“ říká mluvčí Mallu Pavla Hobíková.

„Nákupní svátek“ letos podle průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) plánuje využít 65 procent on-line zákazníků. Mezi lidmi do 24 let jich je 83 procent. Ve slevách hodlají nakoupit alespoň část vánočních dárků.