Black Friday je v plném proudu. E-shopy se musejí vypořádat s novými pravidly pro slevy

Black Friday

Black Friday Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Původem americký komerční svátek Black Friday je opět tady. Slevová akce vyvrcholí 24. listopadu, některé obchody ale zlevňují na celý měsíc. Letos se musí nově vypořádat se směrnicí Evropské unie, která upravuje prezentaci slev na webu. České e-shopy navíc čelí krizi, jejich tržby se propadají už sedmé čtvrtletí v řadě. Zákazníci oproti předchozím letům nejsou internetovým obchodům tolik loajální, rozhodují se zejména podle výhodných nabídek a cen. Velká část obchodníků proto doufá, že jim Black Friday pomůže pokles tržeb zmírnit. 

Tradičně Black Friday připadá na čtvrtý listopadový pátek, letos tak vychází na 24. listopadu. Většina českých e-shopů ale zlevňuje i na několik týdnů. „Akci Black Friday jsme v Datartu podobně jako v předchozích letech rozšířili na téměř celý listopad,“ říká tisková mluvčí Petra Psotková. Prodejce elektroniky očekává nárůst prodejů až o 35 procent.

Co je Black Friday: Původ svátku slev

Black Friday neboli Černý pátek je den následující po americkém Dni díkůvzdání. Připadá tak tradičně na čtvrtý pátek v listopadu. Kořeny výrazu sahají až do roku 1869, kdy zazněl zřejmě vůbec poprvé v souvislosti s propadem amerického trhu se zlatem. Na něj později navázal krach burzy. Tehdy ale neměl s výhodnými nákupy společného vůbec nic. Sousloví Černý pátek se objevuje také v souvislosti s rokem 1961, kdy silnice ve Filadelfii zaznamenaly velice rušnou dopravní situaci. Později se označení Černého pátku rozšířilo o význam zvýšení tržeb maloobchodníků, kdy jejich čísla rostla z „červených“ do „černých“. Od roku 2005 to je ve Spojených státech nejrušnější nákupní den v roce. 

Vícedenní Black Friday je přitom českým specifikem. V USA, odkud slevová akce pochází, se většinou drží striktně v rozmezí jednoho dne. Část amerických zaměstnavatelů dává svým pracovníkům v den slev volno, aby si mohli výhodněji nakoupit. Ti pak neváhají strávit před oblíbeným obchodem třeba i celou noc, aby měli jistotu, že se na ně skutečně dostane. Některé obchody přímo nabízejí i noční nákupy.

Češi budou nakupovat módu a elektroniku

Podle průzkumu švédského zprostředkovatele plateb Klarna má v plánu Black Friday k nákupům využít až 67 procent Čechů, polovina populace slevovou akci plánuje a vyhlíží dlouhodobě. Největší oblibě se Black Friday těší v generaci Z, dražší zboží mají v plánu nakupovat hlavně muži. 

Mezi nejvyhledávanější kategorie patří kromě módy hlavně elektronika, Black Friday chce pro její nákup využít 45 procent českých zákazníků. Největší rozdíl mezi online a offline nákupy panuje u erotického zboží, které chce až 97 procent lidí objednávat na eshopech. 

„V Česku pozorujeme zcela jasný trend. Lidé jsou čím dál citlivější co se týče cen zboží a velmi pečlivě zvažují, za co své peníze utratí. Přemýšlejí také mnohem více o tom, zda některé věci skutečně potřebují. Pokud to jde, čekají na slevy a snaží se utrácet co možná nejrozumněji,“ vysvětluje Tereza Obrtáč, country manažerka pro Česko. Stoupá také zájem Čechů o odložení nebo rozložení plateb na více splátek. 

Obchodníci se na akci chystají týdny

E-shop Alza.cz spustil slevové akce už 30. října, zlevňuje veškerý sortiment od elektroniky po kosmetiku a knihy. „V předešlých měsících jsme žádný takto rozsáhlý výprodej nepořádali. Vše jsme chystali právě na nadcházející zhruba dva týdny, což se odráží na množství produktů i výši cen,“ řekla pro e15 PR manažerka Alzy Eliška Čeřovská.

„Kvůli novým podmínkám jsme se museli ujistit, že dosáhneme opravdových slev, které budou i v listopadu stále relevantní vůči zbytku trhu,“ uvádí Jana Sýkora z e-shopu homeandcook.cz. Obchod s kuchyňskými potřebami kvůli akci během září navýšil zásoby sortimentu až o dvacet procent. 

První rok platnosti nové směrnice

Letos poprvé Black Friday ovlivní směrnice Evropské unie z roku 2022, která upravuje pravidla slevových akcí. Obchody nově musejí kromě informací o slevě uvádět také údaj o nejnižší ceně, za kterou výrobek prodávaly v posledních třiceti dnech před poskytnutím slevy. Novela zákona o ochraně spotřebitele by měla zabránit lákání zákazníků na slevy, které ve skutečnosti slevami nejsou anebo nejsou tak výrazné, jak je obchodníci prezentují.

Internetové obchody letos uvádějí slevy mezi 12 a 22 procenty. Podle Jakuba Balady z webu Hlídač shopů většina z nich nová pravidla dodržuje a slevu tak počítají podle minimální ceny produktu před akcí. Průměrná sleva na e-shopu Knihy Dobrovský je 21 procent, na Alza.cz 22 procent.

Ne vždy hrají e-shopy podle pravidel

U některých e-shopů přesto narazil web na produkty, které nová slevová pravidla nedodržují. Například e-shop Datart zařadil do akce Black Friday ultrazvukovou špachtli, nejnižší cenu před akcí ale na webu neuvádí. Samotné zařazení produktu do Black Friday je přitom podle nových pravidel již považováno za slevu. Hlídač shopů chystá po skončení slevové akce detailní analýzu.

V loňském roce si podle dat Hlídače shopů nevedl dobře například prodejce elektroniky Okay. Uváděl průměrnou slevu 14 procent, reálná sleva přitom byla průměrně pouze tři procenta. Deklarovaná průměrná sleva odpovídala loni realitě na stránkách Alza.cz nebo u prodejce AAA Auto. V prvním případě šlo 28 procent, v druhém o čtyři procenta.

Co je Cyber Monday nebo Giving Tuesday?

Cyber Monday pravidelně připadá na první pondělí po Dni díkůvzdání. Původně to měla být internetová obdoba akcí Black Friday v kamenných prodejnách, v současnosti to je ale spíše prodloužení slevových akcí v rámci Černého pátku.

Giving Tuesday je iniciativa, která vznikla jako protipól k nákupnímu svátku. Jde o „světový den štědrosti a dobrých skutků“, který připadá na první úterý po Díkuvzdání. 

Zájem je o malé spotřebiče a elektroniku

V rámci akce Black Friday je každoročně zájem hlavně o elektroniku, zákazníci často nakupují mobilní telefony, sluchátka, notebooky, chytré hodinky či fitness náramky. Vzhledem ke stále vysokým cenám energií posiluje zájem také o úsporné spotřebiče. „Nejvíce letos zákazníci ušetří v kategorii televizorů, kávovarů a velkých domácích spotřebičů,“ vyjmenovává Psotková z Datartu.