Black Friday 2021: Kdy je, jaký má původ a co bude letos jinak | E15.cz

Kdy začíná Black Friday, jaký má původ a co bude letos jinak

Klára Sudová

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Black Friday (nebo také česky Černý pátek) tradičně doprovázejí slevy a výprodeje. V letošním roce tento obchodní svátek přichází v době sílící krize, která podle všeho ovlivní nabídku i poptávku. Nejen Česko bojuje se stále se zvyšující inflací a s cenami energií, globální řetězce zaznamenávají výpadky v zásobování a nedostatek čipů nadále ovlivňuje trh s elektronikou. 

Výraz Black Friday v Česku zdomácněl spíš ve své anglické variantě a každoročně jej vyhlížejí ti, kteří při nakupování rádi ušetří. Ačkoliv slevové šílenství nedosahuje zdaleka takového měřítka jako za oceánem, stává se Black Friday populárním i u nás.

Co je Black Friday?

Black Friday je označení pro den, kdy prodejci napříč různými odvětvími nabízejí výrazné slevy na své produkty a služby. Ačkoli se nejedná o oficiální státní svátek, v řadě amerických států odměňují zaměstnavatelé v tento den své zaměstnance volnem. 

Ze Spojených států se koncept Black Friday rychle rozšířil do celého světa. Oblibu získal i v České republice – a zejména v posledních letech se pro řadu obchodů stal důležitou součástí předvánočních marketingových nabídek. Obchodníci lákají zákazníky na výrazné slevy, často v řádu desítek procent. Odborníci ovšem při nákupech radí především opatrnost. Vždy je dobré ověřit si z jaké původní ceny se sleva počítá. Některé nabídky potom nemusejí být tak výhodné, jak se na první pohled zdá. 

Kdy bude Black Friday?

Pro Black Friday je každoročně rezervovaný čtvrtý listopadový pátek, ve Spojených státech tak tento „nákupní svátek“ následuje hned po Dni díkůvzdání. Pokud se letos chystáte nakupovat v rámci Black Friday i vy, nezapomeňte si v kalendáři označit datum 26. listopadu.  

Minimálně ve Spojených státech bývá tento den nejrušnější a nejoblíbenější nákupní událostí. Čeští obchodníci se ovšem často neomezují jen na samotný Černý pátek, ale nabízejí své produkty za akční ceny po celý týden, nebo dokonce i kdykoli jindy během roku. 

Původ Black Friday

Výraz Black Friday zřejmě vůbec poprvé zazněl v souvislosti s propadem amerického trhu se zlatem, a s ním souvisejícím krachem burzy. Došlo k němu 24. září 1869. Tehdy ještě neměl nic společného s nakupováním. Do dnešní podoby ho mnohem více formovaly události roku 1929. Po historicky největším krachu newyorské burzy začali zoufalí obchodníci nabízet své zboží za zlomek původní ceny, aby získali zpět alespoň část nákladů. 

Název tak částečně reflektuje právě pokles cen, který přišel se začátkem světové krize, a jeho dopad na obchodníky. Přímo termín Black Friday se ale začal používat až o několik let později ve Filadelfii. Nejdřív tedy jako označení pro složitou dopravní situaci, která ve Spojených státech pravidelně nastávala v pátek po Dni díkůvzdání. 

Až v 60. letech minulého století byl pojem oficiálně přenesen do světa předvánočních nákupů. Začal se totiž používat jako označení pro den, kdy se tržby obchodníků každoročně zvedají natolik, že se dostávají z červených čísel do černých. Akční nabídky spojené s tímto dnes se postupně staly samozřejmostí a oblíbenou tradicí, bez které si dnes řada zákazníků nedokáže představit své předvánoční nákupy. 

Co bude letos jinak?

Události posledních týdnů a měsíců naznačují, že letošní Black Friday bude v mnohém nestandardní. Prodejci stále bojují s chybějícím zbožím. Na vině je nejen pandemie a výpadky v zásobování, ale také nedostatek čipů, který silně ovlivnil trh s elektronikou. 

Právě elektronika přitom tradičně patří mezi segmenty, na kterých mohou zákazníci v rámci akce poměrně výrazně ušetřit. Lze tedy předpokládat, že obchody nebudou zlevňovat tak výrazně a také že do akcí nezahrnou tolik zboží jako v předchozích letech. Problémy se ale netýkají jen elektroniky. V ohrožení je většina produktů, které k nám putují z Číny a z jihovýchodní Asie. Přesto většina obchodů deklaruje, že zákazníci o oblíbený Black Friday nepřijdou. 

Neméně složitá je ovšem situace na straně samotných zákazníků. Tady bude hrát roli především zvyšující se inflace a ceny plynu a elektřiny, které výrazně ovlivnily rodinné rozpočty mnoha domácností. Je tak pravděpodobné, že ani zákazníci nebudou chtít utrácet tolik jako v předchozích letech a vánoční nákupy si více rozloží. Z průzkumu společnosti Proficio vyplývá, že příznivci Black Friday se letos na nákup elektroniky ani nechystají. Spíše se zaměří na módu, kosmetiku, hračky nebo na knihy.

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

Autor: Klára Sudová

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah