Jiný Black Friday v USA a Británii: menší slevy, potíže s dodávkami a truc malých obchodníků

V Londýně obchodníci napjatě čekají, zda lidi zlákají otevřené obchody, nebo převládnou internetové nákupy.

V Londýně obchodníci napjatě čekají, zda lidi zlákají otevřené obchody, nebo převládnou internetové nákupy. Zdroj: Profimedia

V Londýně obchodníci napjatě čekají, zda lidi zlákají otevřené obchody, nebo převládnou internetové nákupy.
V Londýně obchodníci napjatě čekají, zda lidi zlákají otevřené obchody, nebo převládnou internetové nákupy.
Nákupní šílenství na Černý pátek je v USA už druhý rok ovlivněno pandemií. (ulustrační foto)
Nákupní šílenství na Černý pátek je v USA už druhý rok ovlivněno pandemií. (ulustrační foto)
Nákupní šílenství na Černý pátek je v USA už druhý rok ovlivněno pandemií. (ulustrační foto)
6
Fotogalerie

Zpravidla nejrušnější nákupní den v roce, takzvaný Black Friday, zřejmě letos nebude pro americké zákazníky tak výhodný, jak byli zvyklí. Obchodníci nemají v době vysoké poptávky důvody k výrazným slevám. Pátek po Dni díkůvzdání bude také testem rozkolísaných dodavatelských řetězců. Problémů se obává i Spojené království, kde se ke globálním potížím se zásobováním přidávají i problémy lokální. Řada menších britských prodejců marketingovou akci  bojkotuje. Někteří na Černý pátek zavřou weby a budou sázet stromy.

Americká nákupní horečka související s Black Friday se v posledních letech přesouvala z kamenných obchodů na internet. Online transakce v roce 2019 poprvé předstihly klasický fyzický prodej. Letos je vše trochu jinak. Problémy s dodávkami zboží z Asie přiměly americké obchodníky k časnější přípravě na rušný den.

Maloobchodníci tak nabízejí tradiční slevy už od září, zato se čeká, že snížení cen nebude tak výrazné. „Pokud je poptávka po produktu vysoká a nabídka nízká, není důvod ke slevám,“ řekl Reuters Marshal Cohen ze společnosti NPD Group, která se zabývá výzkumem trhu.

Nižší slevy čekají především zájemce o některé druhy elektroniky a IT techniky, jako jsou WiFi routery, což souvisí s nedostatkem čipů. Za normálních okolností patří mezi velká lákadla Black Friday levné notebooky. Jenže kvůli potížím s polovodiči výrobci upřednostňují produkci kvalitnějších modelů, které generují vyšší zisky, takže levnějších je v obchodech méně.

Některé obchody připouštějí, že žádané zboží nemají. „Desky si kupuje stále více lidí, s prudkým nárůstem prodejů vinylů je pro nás opravdu těžké získat další výlisky,“ řekla stanici Fox Lindsay Catesová ze Stinkweeds Records ve Phoenixu. Problém podle ní spočívá v tom, že není dostatek materiálu na výrobu gramofonových desek. Lidé si tak kupují žádané nahrávky z druhé ruky, a jejich ceny letí vzhůru.

Problémům paradoxně čelí i obchody, které se zaměřují na místní produkci, a teoreticky by neměly mít potíže s dodávkami. Jenže nemají zboží do čeho balit, protože jim chybějí tašky a podobný materiál.

Některé velké řetězce víceméně počítají s tím, že hlavní nákupní bitvy se odehrají na internetu, a už se ani nesnaží podporovat nákupy v kamenných obchodech rozšiřováním nákupní doby. Walmart bude mít druhý rok po sobě zavřeno ve čtvrtek na Den díkůvzdání. Stejně tak společnost Target, která už ohlásila, že toto rozhodnutí je trvalé.

Velké obchody poprvé otevíraly své dveře ve sváteční den zhruba před deseti lety ve snaze využít nákupní horečku o den dříve. Nyní ale docházejí k závěru, že se to už nevyplácí.

Obchodníci se zároveň obávají, že nemusejí hladce zvládnout logistiku spojenou se zvýšeným online nakupováním kvůli nedostatku skladníků a dalších profesí. „Vidíme dvojnásobně dlouhé směny a zvyšování mezd, ale bude to bolestivé. Půjde to z marží maloobchodníků,“ popsal nesnáze Andy Halliwell z poradenské společnosti Publicis Sapient.

Nejistá je situace kolem Černého pátku v Británii. Vesměs se předpokládá, že zákazníci se vzhledem k vzrůstu životních nákladů v uplynulých měsících budou snažit ušetřit a nechají se zlákat slevami. Značně se však liší odhady týkající se nákupů v kamenných obchodech a e-shopech.

Část expertů se domnívá, že internetové tržby by letos mohly být nižší než loni, protože lidi lákají otevřené prodejny. Chuť k nakupování po internetu mohou tlumit i obavy z potíží při dodávce zboží, dodávají.

Prodejce hraček The Entertainer si listu The Guardian postěžoval na problémy se spolehlivostí agenturních pracovníků ve skladech, i když dostávají bonusy. Když jich desítky nedorazí na směnu, rozvoz zboží se silně komplikuje a zdržuje, uvedl šéf obchodu Gary Grant.

Přestože se Black Friday v Británii v poslední dekádě poměrně ujal, ne všichni obchodníci se nadšeně zapojují. Až 85 procent malých prodejců tuto obchodní příležitost bojkotuje na protest proti konzumnímu stylu života, plýtvání a cenovému tlaku velkých obchodů typu Amazonu.

„Malé podniky mají tendenci udržovat spravedlivé ceny po celý rok, a tak si nemohou dovolit výrazné slevy těsně před nejrušnějším obdobím roku,“ uvedla zakladatelka ekologického obchodu s dárkovými krabičkami Zoe Robertsová.

Zakladatelé Pantee, udržitelné značky spodního prádla, plánují dokonce vypnout svůj web. „Jediní lidé, kteří budou mít přístup k našim stránkám, budou angažovaní členové naší komunity. Žádné slevy, žádné impulzivní nákupy,“ tvrdí představitelka firmy Katie McCourtová. Někteří malí podnikatelé s udržitelným zbožím vyzvou v pátek zákazníky k opravě starších kousků nebo půjdou na protest sázet stromy.