Prodej luxusních aut v Rusku navzdory krizi roste. Pomáhá devalvace rublu

Porsche 911 Carrera GTS

Porsche 911 Carrera GTS Zdroj: Porsche

Rusko se sice potýká s hospodářskou krizí, na ruských silnicích se však objevuje stále více vozů luxusních značek jako Porsche a Rolls-Royce. Je to paradox, zatímco celkový prodej aut v zemi se kvůli oslabení rublu a poklesu cen ropy prudce snížil, jedna oblast se vzepřela trendu – luxusní auta. Prodej vozů Porsche, Bentley, Rolls-Royce a Lexus loni rostl, přestože ruská ekonomika se propadla do recese.

„Je to zvláštní,“ říká analytik IHS Automotive Tim Urquhart. „Dokonce i v absolutně nejhorším zoufalství, ve kterém je ekonomika v tuto chvíli, se zdá, že těmto značkám se vede dobře.“

Pokles mezd odradil množství lidí od nákupu nového auta v jakékoliv cenové kategorii. Ale pro ty, kteří si mohou dovolit mimořádně luxusní auta, je nyní na nákup vhodný čas. Rubl v loňském roce klesl k dolaru o téměř 20 procent, což znamená, že luxusní auta vyrobená v zahraničí jsou v Rusku podstatně levnější než jinde.

Například nový kabriolet Porsche 911 Turbo S stojí v Rusku 11,8 milionu rublů, což je v přepočtu 151 687 dolarů. Ve Spojených státech se stejný model prodává za 200 400 dolarů. Některé prémiové modely jsou nyní v rublech dvakrát až třikrát levnější než v dolarech, dodává šéfka jednoho z autosalonů firmy Rolf Marija Malinská.

Auto je lepší než nestabilní rubl

Bohatí Rusové také raději ukládají své bohatství do luxusních aut než do nestabilního rublu. Jak upozorňují analytici, hodnota zahraničních vozů v Rusku obvykle neklesá tak rychle jako na Západě.

Ruský trh s luxusními vozy má za sebou dlouhou cestu. Ještě v 70. letech minulého století jezdily v Moskvě jen tři mercedesy. Jeden z nich vlastnil tehdejší vůdce Leonid Brežněv, další pak šachový mistr světa Anatolij Karpov a písničkář a básník Vladimir Vysockij.

Ruský automobilový trh si deset let udržoval vysoký růst o více než deset procent. V roce 2013 však začal klesat kvůli ekonomickému zpomalení v zemi způsobenému propadem cen ropy a západními sankcemi uvalenými na Moskvu kvůli Ukrajině. Loni prodej nových aut podle údajů podnikatelského sdružení AEB klesl o 36 procent a očekává se, že klesne i letos, čtvrtým rokem za sebou.

Pomáhá devalvace rublu

Několika málo luxusním značkám se však stále daří. Prodej Bentley loni stoupl o sedm procent a vozů Rolls-Royce o pět procent. Porsche zažil loni růst o 12 procent a Lexus o šest procent. Porsche a Lexus jsou také jediné dvě značky, kterým se podařilo udržet nepřetržitý růst prodeje v Rusku od roku 2012, kdy prodej v zemi dosáhl rekordních téměř tří milionů vozů. Porsche a Rolls-Royce přiznávají, že jim pomáhá devalvace rublu.

Zájem o luxusní vozy také upozorňuje na velké rozdíly v bohatství Rusů, které jsou ještě patrnější kvůli hospodářskému útlumu. Reálné mzdy, tedy upravené o inflaci, v zemi loni podle vládních údajů klesly o 9,5 procenta.

Nové auto je pro mnoho Rusů nedostupné. Loňský nejprodávanější vůz Lada Granta stojí 368 900 rublů (116 tisíc korun). Průměrná měsíční mzda v zemi v prosinci činila 42 684 rublů, cena nového vozu tak odpovídá zhruba roční mzdě. V případě luxusních vozů cena modelu Rolls-Royce Ghost SWB nyní činí 19 milionů rublů, což je částka, za kterou je možné koupit více než 50 vozů Lada.