Prodeje šperků Pandora zachraňují potterovské motivy a herečka Millie Bobby Brown. Brzdí je koronavirus

Záběry z továrny Pandora v thajském Lamphunu

Záběry z továrny Pandora v thajském Lamphunu Zdroj: Profimedia.cz

...
Záběry z továrny Pandora v thajském Lamphunu
Záběry z továrny Pandora v thajském Lamphunu
Záběry z továrny Pandora v thajském Lamphunu
Záběry z továrny Pandora v thajském Lamphunu
15
Fotogalerie

Výnosy dánského šperkařství Pandora v loňském roce klesly na šesti ze sedmi klíčových trhů včetně USA a Austrálie. Výjimkou sestupného trendu byla Čína, kde firma zaznamenala stabilní tržby a představovala deset procent celkových výnosů.

Vedení podniku však předpokládá, že Čína jako ohnisko nového koronaviru bude mít významný negativní dopad na příjmy Pandory v prvním čtvrtletí roku 2020. Firma kvůli epidemii dočasně uzavřela více než 50 čínských obchodů, a navíc místa, která zůstala otevřená, zaznamenala snížený provoz. „V Číně jsme při návštěvě našich obchodů viděli prázdné ulice. Je to docela dramatické. Situace je vysoce nepředvídatelná,“ uvedl Anders Boyer, finanční ředitel Pandory.

Celkové loňské příjmy firmy klesly z pěti miliard dolarů v roce 2018 na 4,8 miliardy. Přitom ještě před  čtyřmi lety dosáhl růst tržeb společnosti čtyřicetiprocentní hranice. Od té doby však každoročně oslabuje. Výroční zpráva z roku 2019 však zaznamenala jistý pozitivní vývoj. V srpnu roku 2019, kdy došlo k intenzivní kampani značky včetně nových marketingových aktivit s vlivy na sociální média a redesignu řady obchodů - začaly prodeje mírně růst.

Ve stejném období Pandora také uvedla na trh novou kolekci zaměřenou na mladší zákazníky, kterou propagovala patnáctiletá herečka seriálu Stranger Things Millie Bobby Brown. Uspěla i kolekce inspirovaná Harrym Potterem: v listopadu a prosinci činila 4,6 procenta z celkových tržeb.

Ve výroční zprávě generální ředitel Alexander Lacik, který Pandoru řídí od loňského dubna, uvedl, že firma loni odstartovala dvouleté období výrazných změn, které povedou ke znovuobnovení silné tržní pozice. „Pokles lze zvrátit, ale v odhadech na rok 2020 bych zůstal opatrný,“ řekl Lacik investorům. Jednou ze změn, k níž Pandora postupně přistupuje, je omezování dodávek pro šperkařství, která nabízejí více značek, a příklon k vlastním franšízovým obchodům.

Společnost bude podle jeho slov i nadále investovat do moderních marketingových kampaní, které bude mít od března na starosti nová marketingová ředitelka Carla Liuniová. Ta byla viceprezidentkou pro globální marketing a komunikaci italského výrobce hodinek a šperků Bulgari.