Řekové omezují pití, výrobci ouza bojují o přežití

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Stav řeckého hospodářství nutí Řeky šetřit i na dosud oblíbených pochutinách. Před nedávnem se objevila zpráva o klesající poptávce po olivovém oleji. Krize ale ohrožuje i výrobce slavného anýzového nápoje ouzo se staletou tradicí.

Spotřeba ouza se v posledních měsících propadla na třetinu a dále klesá. Na vině jsou podle jeho výrobců tři po sobě následující zvýšení spotřební daně na alkohol, pomocí kterých se vláda pokouší získat peníze na umoření neustále rostoucího státního dluhu.

„Situace je opravdu obtížná. Vláda nám stále ještě nevrátila přeplatky na daních a bankám se nedostává likvidity,“ řekl agentuře AP Christos Mitsakis ze společnosti Ouzo Plomari.

Šéf místní asociace producentů lihovin Nikos Kalojannis vidí naději v zahraničních trzích. „Bojujeme o přežití. Na druhou stranu si ale myslím, že jsou způsoby, jak krizi překonat. Pokud si pohlídáme kvalitu a budeme věnovat zvýšenou péči exportu, máme šanci na přežití,“ uvedl. V zahraničí ale nemá ouzo tak jedinečné postavení, jako na domácím trhu. Konkuruje mu například francouzský pastis či italská sambuca.

S potížemi se potýkají i producenti olivového oleje. Klesající poptávka nejen v Řecku, ale i ve Španělsku a Itálii vyvolala propad velkoobchodních cen na desetiletelé minimum.