Coffee Day v Česku končí | E15.cz

Síť kaváren Coffee Day v Česku zkrachovala

Daniel Novák

Daniel Novák

Byznys nadnárodního kavárenského řetězce Coffee Day se v České republice nevyvedl. Společnost podala sama na sebe insolvenční návrh. Firma dluží hlavně majitelům obchodních center, kde měla kavárny. Mezi nimi je například pražský Nový Smíchov nebo Olympia Brno. Provozovnu zavírá Coffee Day také v Praze na hlavním nádraží.

Za jednu z příčin bankrotu firma uvedla vysoké nájmy v obchodních centrech. „Navíc v uplynulých dvou letech proběhly rekonstrukce kavárenských prostor, které si vyžádaly nemalé finanční náklady. Přitom tržby z jejich provozu nestačily pokrývat provozní výdaje,“ uvedla firma v insolvenčním návrhu zveřejněném v insolvenčním rejstříku. Navíc loni mateřský indický koncern Coffee Day po úmrtí většinového akcionáře zastavil podpůrné financování české pobočky. 

„V případě vysokého nájemného, které se obvykle každoročně zvyšuje o inflaci, jsou nejen kavárny, ale i další nájemci obchodních center bez dostatečného finančního polštáře vystaveni vyššímu riziku bankrotu,“ řekl advokát Bystrík Bugan z právní kanceláře Bugan Legal. 

Kancelář za cenu jednoho kafe? Kavárníci se potýkají s pracanty s počítači

Ve statutárních orgánech tuzemské části Coffee Day byli manažeři z Indie. Protože žádný z nich není v České republice, žádá firma o ustanovení předběžného insolvenčního správce, který zajistí majetek společnosti.

Žádost o určení předběžného správce samotným dlužníkem je podle právníka Bugana neobvyklý krok. Zpravidla totiž k tomu soud přistoupí jen tehdy, pokud například hrozí ztráta dlužníkova majetku nebo účetnictví.  

„Investiční byty“ jsou jen mýtus, kritizují developeři návrhy a rétoriku Schillerové

Coffee Day měl loni v České republice osm poboček. Kromě zmíněného pražského hlavního nádraží a obchodních center Nový Smíchov a Olympia Brno měl řetězec kavárny ještě v Praze v Lazarské ulici, v Galerii Harfa, v nákupním centru Central Most, v jihomoravském outletovém centru Freeport Hatě a v plzeňském centru Plaza.  

Celosvětově Coffee Day zaměstnává podle posledních dostupných údajů téměř 20 tisíc lidí a má tržby přes 600 milionů dolarů. V Česku měla při tržbách kolem 50 milionů korun opakovaně ztrátu hodně přes deset milionů.

Coffee Day v Česku čelil nejen nadnárodním konkurentům, jako je Starbucks nebo Costa Coffee, ale i domácí konkurenci typu sítě CrossCafe.  

Prohlédněte si fotogalerii:

FOTOREPORTÁŽ E15: V Holešovicích nepřestávají přibývat bistra, jádrem nového konceptu je udírna

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!