Plzeňská Škoda žaluje exradního Vašíčka, že očernil tramvaje pro Prahu

Tramvaj Škoda 15T ForCity

Tramvaj Škoda 15T ForCity Zdroj: Skoda Transportation

Pražský dopravní podnik upraví design a technické vybavení nových tramvají 15T ForCity (na vizualizaci). Nově v nich bude klimatizace, wifi připojení a vyměněny budou dřevěné sedačky za plastové. Na karosérii bude šedivý pruh nahrazen bílým.
Pražský dopravní podnik upraví design a technické vybavení nových tramvají 15T ForCity (na vizualizaci). Nově v nich bude klimatizace, wifi připojení a vyměněny budou dřevěné sedačky za plastové. Na karosérii bude šedivý pruh nahrazen bílým.
Pražský dopravní podnik upraví design a technické vybavení nových tramvají 15T ForCity (na vizualizaci). Nově v nich bude klimatizace, wifi připojení a vyměněny budou dřevěné sedačky za plastové. Na karosérii bude šedivý pruh nahrazen bílým.
Pražský dopravní podnik upraví design a technické vybavení nových tramvají 15T ForCity (na vizualizaci). Nově v nich bude klimatizace, wifi připojení a vyměněny budou dřevěné sedačky za plastové. Na karosérii bude šedivý pruh nahrazen bílým.
4
Fotogalerie
Bývalý pražský radní za TOP 09 Jan Vašíček se pustil do kritiky sporné zakázky na dodávku škodováckých tramvají 15T pro pražský dopravní podnik. Podle něj je provoz vozů extrémně drahý a navíc je spojen s vysokými vedlejšími náklady. Plzeňský výrobce Škoda Transportation si to ovšem nenechal líbit. Oznámil, že na Vašíčka podá žalobu.

„Provozní náklady vozů 15T jsou extrémně vysoké. S tramvajemi se musela předělávat depa, vyměnit koleje,“ citoval list Dnes na své dnešní titulní straně exradního Vašíčka, který byl zároveň i v dozorčí radě dopravního podniku.

Plzeňská firma reagovala oznámením o žalobě na Vašíčka v souvislosti s dnešními články. „Všechny tyto nepravdivé spekulativní informace zásadně poškozují dobré jméno společnosti Škoda Transportation,“ vysvětlil důvody žaloby mluvčí Škody Michal Tobrman.

Zároveň připomněl, že Vašíček v minulosti seděl v dozorčí radě městského dopravce, která dohodu se Škodou Transportation schvalovala. Politik TOP 09 se k žalobě zatím nevyjádřil.

Bývalý pražský radní za TOP 09 Jan VašíčekBývalý pražský radní za TOP 09 Jan Vašíček | Jan VasicekKritik zakázky na dodávku tramvají Jan Vašíček.

Obří kontrakt za 19 miliard korun na dodávku 250 tramvají 15T ForCity, který Praha uzavřela s plzeňskou firmou v roce 2006, čelil časté kritice. Nejen kvůli ceně ale i z důvodu poruchovosti vozů. Podle expertizy techniků pražského dopravního podniku měly problémy již první dodávané soupravy, šlo zejména o vady brzd či zavěšení kol.

Později se podle analýzy údajně objevily další závady - praskající okna, problémy s klimatizací a odvodněním střechy, špatné těžiště pantografu nebo korodující podvozky, tvrdí expertiza. List Dnes pak na základě analýzy spočítal, že údržba a servis tramvají vyjde během 20 let na 31 miliard korun.

„Ano, je to doslova děsivé!“ reagoval na náklady spojeného s provozem vozů Vašíček. „To, že někdo objedná tramvaje za devatenáct miliard, aniž by byly vyprojektované a nakreslené - tedy bez zkušebních vozů, to je tedy do nebe volající!“ dodal pro deník Dnes.

Podle Škody jde ale o zavádějící a nepravdivé informace. „V minulém roce bylo dosaženo dohody mezi zákazníkem Dopravním podnikem hl. m. Prahy a dodavatelem společností Škoda Transportation, kterou se vyřešily spory ohledně dodávek tramvají 15T ForCity. Informace obsažené v článcích odmítá jak zákazník, tak i dodavatel,“ vysvětlil mluvčí Tobrman.

Dopravní podnik a Škoda Transportation dohodly úpravy smlouvy na dodávku tramvají po několikaměsíčním vyjednávání loni v květnu. Při zachování původní ceny kontraktu se podle dohody prodloužily splátky tramvají. Praha soupravy odebere mezi lety 2015 až 2018, platit bude ale až do roku 2022. Ročně tak uhradí pouze polovinu, tedy 1,14 miliardy korun. Obě strany se také dohodly na lepší výbavě, například na klimatizaci či wi-fi připojení.