Václav Pokorný: Některé věci děláme jinak | E15.cz

Václav Pokorný: Některé věci děláme jinak

Václav Pokorný
Václav Pokorný
• 
ZDROJ: Foto E15 Anna Vackova

Petr Dašek

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Alfou a omegou společnosti Jobing je slovo motivace. Člověk bez ambicí nemá ve firmě, která se zabývá přímým prodejem reklamy pro své klienty, místo.

„Každý u nás začíná na pozici reprezentanta společnosti a jeho povinností je vypracovat se na pozici regionálního manažera,“ říká spolumajitel společnosti Václav Pokorný a upřesňuje vizi Jobingu: „Cílem je otevření dalších poboček v ČR a expanze na Slovensko a do jiných zemí. Nikdo nesmí mít pocit, že bude dělat ve firmě deset let obchodního zástupce.“

* E15: Po zkušenostech s přímým prodejem v zahraniční společnosti, kde jste se vypracoval na regionálního manažera, jste založil firmu Jobing, do níž jste převedl zahraniční prvky motivace zaměstnanců. Jedním z nich je i netradiční start pracovního dne. Jak to u vás ráno vypadá?

Když člověk přijde ráno do kanceláře, tak nesedíme, nepijeme kávu, ale zahrajeme si nějakou hru, která rozvíjí myšlení a kreativitu. Zaměřujeme se na to, co člověk potřebuje při komunikaci s koncovým zákazníkem – rychlou reakci, bystrou mysl, kreativní řešení, hledání možných cest.

* E15: To se děje v rámci pracovní doby?

Samozřejmě. Ráno začínáme v sedm. Nejprve hudbou, aby se každý probudil, a pak kreativitou – každý si může přichystat hru pro tým, čímž ho připraví na aktuální den. Nejlepší obchodník z předešlého dne pak má možnost předat své zkušenosti nováčkům – techniku prodeje plus přidat informaci o produktu, aby všichni obchodníci měli jasno, co budou prezentovat zákazníkům. Součástí je i psychologie prodeje – kam si sednout, jak se podívat do očí, aby to zákazníkovi nebylo nepříjemné a měl chuť vyslechnout prezentaci.

* E15: Probíhá takto i ráno v brněnském call centru?

Tam to probíhá více normálně. Ale budeme se to snažit dostat na naši úroveň, aby to fungovalo nenormálně a lépe.

* E15: Kolik má vaše firma zaměstnanců?

Struktura společnosti je taková, že každý regionální manažer má vlastní firmu, která spolupracuje s centrálou. Zaměstnanců máme opravdu pár, protože většina lidí, kteří u nás začínají, pracuje na dohodu o provedení práce. Aby se přesvědčili, že jsou schopni si vydělat peníze touto formou komunikace. A když jsou o tom přesvědčeni, tak se stávají samostatnými podnikateli, kteří mají zodpovědnost sami za sebe. Vyloženě zaměstnance máme v brněnském call centru.

* E15: Zpátky k motivační hodince na začátku dne. Jak ji vnímají zaměstnanci?

Zpětná vazba je jasná. Lidé, kteří to nechápou nebo nechtějí chápat, tak odcházejí a píší o nás bludy, že jsme sekta a magoři. My tvrdíme, že jsme jiní. Odtrhli jsme se od klasického systému a děláme to jinak. Český školní systém programuje lidi, aby z nich byli výborní zaměstnanci, my říkáme pravý opak, buďte kvalitní obchodníci, kvalitní podnikatelé a buďte závislí sami na sobě. Což se samozřejmě spoustě lidí nelíbí. Protože každý normální člověk hledá po škole práci, my nabízíme nenormální práci. Náš systém je postaven na kariérním růstu. Protože nikdo by nechtěl deset let obchodovat ve svém regionu. Všichni ve firmě včetně mě jsme prošli týmž systémem – člověk začíná na pozici jako reprezentant společnosti a jeho povinností je vypracovat se na pozici regionálního manažera, to je hlavní smysl.

* E15: I vaše přijímací řízení se od klasických pohovorů liší?

Pokud se zájemce o práci po setkání s regionálním manažerem dohodnou na případné spolupráci, tak uchazeč přijde na takzvaný pozorovací den, aby zjistil, jak vypadá obyčejný den ve firmě, jak funguje týmová spolupráce. Pracuje se ve dvojici. Vidí, jak zkušený člověk pracuje s nováčkem, a radí mu, jak komunikovat s koncovými zákazníky. Má možnost se podívat, jak hluboká je řeka, do které by měl skočit. Pokud je to oboustranně v pořádku, ten člověk se líbí nám, my se líbíme jemu, je další den součástí týmu.

* E15: Takže sháníte především obchodníky?

Na začátku určitě. Přesněji řečeno, sháníme regionálního manažera, jenž se na toto místo musí vypracovat. Poptáváme ambiciózního obchodního zástupce, který chápe, že na této pozici má u nás začít a má se naučit výborně prodávat. A když bude umět prodávat, tak se má naučit výborně předávat své zkušenosti dál, a když se to naučí, tak je jeho úkolem vybudovat svůj vlastní obchodní tým. Když to zvládne, tak má za úkol opustit terén a vést svůj tým z kanceláře a být rentabilní.

* E15: Říkáte, že v této oblasti je velká fluktuace a že za poslední roky vznikla v oboru marketingu a reklamy řada společností zabývajících se přímým prodejem, což mnohdy vede kvůli nekvalitním službám ke špatnému vnímání samotného přímého prodeje. Jak si snažíte zachovat dobré jméno a kvalitu obchodního týmu?

Na kvalitě samozřejmě pracujeme. Každý obchodník prochází certifikací, aby věděl, co prodává, prochází dennodenním školením, aby se vylepšily jeho komunikační dovednosti. Během dvou dnů po sepsání smlouvy je zákazník osloven naším call centrem a dotázán na kvalitu přenosu služeb. Například u společnosti Vodafone máme ohodnocení našeho obchodního zástupce – zákazník mu musí dát známku good, excelent, nebo špatný. Podle toho dostáváme také určité bonusy a hodnocení. Zároveň máme rychlou zpětnou vazbu. Když se nám objeví nekvalitní obchodník, tak se to dozvíme nejpozději do jednoho týdne. Když se dopustí nějakého prohřešku, okamžitě se s takovým člověkem loučíme. Ale bohužel nemůžeme zabránit tomu, aby udělal nějaký špatný obchod nebo někoho obelhal.

* E15: Znamená to, že ani sebedůkladnější pohovor neodhalí nečestného člověka?

Charakter člověka poznáte nejdříve za 14 dnů. Když se někdo přetvařuje celý život, tak nějakou dobu trvá, než to vyplave na povrch. Motivační program naší firmy je takový, že na pozici regionálního manažera se těžko dostane někdo, kdo by měl špatný charakter. Přetvařovat se může, jak dlouho chce, ale 24 hodin to prostě nejde. A pět let v kuse už vůbec ne.

* E15: Jak se dnes shání obchodníci?

Pořád budou lidi, kteří mají důvody něco ve svém životě měnit. To znamená, že jsme alternativou pro ty, kteří hledají nějakou změnu.

* E15: Jakých zkušeností si nejvíce vážíte. Co jste se během své kariéry naučil?

Mít dobrý přístup k životu a dostat pod kontrolu své myšlení, tedy naučit se pozitivně přemýšlet. To jsem se naučil výborně. A učíme to i další lidi. Pozitivně přemýšlet znamená kvalitně žít. Kde vidí člověk překážky, my vidíme šanci. Kde je krize, tak říkáme hurá. Možná jsme pro někoho až moc američtí blázni.

* E15: A funguje to?

Mně osobně ano. Vydělává mi to peníze. Hlavně je to podle mne jako magnet. Každý člověk může cokoli změnit. Když není s něčím spokojený, cítí potřebu změny, tak první věcí, kterou musí udělat, je změnit myšlení.

Václav Pokorný (42)

Před čtyřmi lety spoluzaložil společnost Jobing, která se zabývá přímým prodejem produktů a služeb svých marketingových partnerů. Jeho firma rovněž provozuje v brněnské centrále vlastní call centrum a před třemi měsíci spustila personální server a začala v devíti regionálních pobočkách nabízet zájemcům o práci natočení videoprofilů. Před založením společnosti Jobing pracoval Václav Pokorný jako obchodní zástupce v zahraniční společnosti zabývající se přímým prodejem, v níž se vypracoval na pozici regionálního manažera. Má zkušenosti s provozováním vlastní restaurace a diskotéky. Kariéru začínal jako profesionální fotbalista. Narodil se v Českých Budějovicích, kde nyní žije se svou rodinou.

Autor: Petr Dašek

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah