Nemůžete používat označení „neuvěřitelné“, když jiní používají „nemožné“, slyšelo Nestlé u soudu

Incredible Meatless

Incredible Meatless Zdroj: Nestlé

Švýcarská továrna Nestlé.
Producent veganského masa Beyond Meat.
3
Fotogalerie

Největší potravinářská firma světa Nestlé musí přestat pro svá takzvaná nemasa, tedy burgery z rostlinných náhražek, používat označení „incredible“, v překladu „neuvěřitelné“. Nizozemský soud rozhodl, že to ohrožuje už existující značku Impossible, v překladu „nemožné“, od konkurenčního podniku Impossible Foods. Zákaz platí pro Evropu včetně Česka, kde Nestlé svůj Incredible Burger prodává pod značkou Garden Gourmet. Za nesplnění podmínek soudu hrozí Nestlé sankce v řádu statisíců korun denně.

Obvodní soud v Haagu svým opatřením upřednostnil americký startup, který momentáně připravuje vstup svého produktu Impossible Burger na evropský trh. 

Impossible Foods si značku Impossible Burger zaregistrovalo u Evropského patentového úřadu loni. „Incredible“ a „Impossible“ zní podle soudu podobně a vztahují se také k podobnému jádru sdělení, o než značkám jde. Zákazníci by tak mohli být zmateni. 

Nestlé zároveň dostalo od soudu nařízeno, aby do čtyř týdnů stáhlo své „neuvěřitelné“ produkty z trhu. Firmě také hrozí pokuta 25 tisíc eur (asi 670 tisíc korun) za každý den, kdy by byl termín překročen.  

„Těší nás, že soud upřednostnil naši společnost namísto nadnárodního obra,“ uvedli k věci zástupci Impossible Foods.

„Jsme zklamáni rozhodnutím soudu a myslíme si, že slovo neuvěřitelný se především vztahuje k produktu a vysvětluje jeho kvality,“ uvedlo Nestlé v prohlášení.

Následně firma dodala, že se bude rozhodnutím soudu řídit, paralelně s tím ale firma podnikne příslušné právní kroky k obnovení možnosti slovo „neuvěřitelné“ ve svém marketingu používat. 

Zástupci Nestlé také uvedli, že slovo „neuvěřitelné“ bude pro tuto chvíli nahrazeno slovem „sensational“, tedy „senzační“. V USA pro stejné produkty Nestlé používá označení „awesome“, přeloženo „skvělé“.

Spory o reklamní označování produktů rostlinných náhražek masa dokazují, že trh výrobců tohoto typu potravin je momentálně velmi živý. Další společností, která se na tomto poli pohybuje, je Beyond Meat, svou variantu nemasa vyrábí i česká společnost Mana. 

Bezmasá strava v Česku
Stravu s vyloučením masa loni na jaře podle průzkumu společnosti Ipsos preferovalo pět procent obyvatel Česka, mezi mladými ve věku 18 až 34 let je to desetina z nich.
Na 69 procent respondentů průzkumu Ipsosu zaznamenalo nárůst nabídky rostlinných produktů v obchodech, 49 procent v kavárnách a restauracích.

Největší část trhu výrobků z rostlinných náhražek tvoří takzvané nemléko ze sóji, kokosu či mandlí. V roce 2018 se jeho prodej podle odhadu agentury Nielsen meziročně zvýšil o 26 procent na 5,3 milionu litrů, lidé v Česku za něj utratili 300 milionů korun.