Analytici: Ceny nových aut letos vzrostou o jednotky procent

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Kotatko Jiri/Sedmicka

Ceny nových aut na českém trhu budou zřejmě pokračovat v loni zahájeném růstu a letos by se mohly kvůli rostoucí poptávce zvýšit o jednotky procent. V Česku jsou v posledních letech ceny nových automobilů jedny z nejnižších ve střední Evropě. Vyplývá to z vyjádření odborníků i automobilek.

Ceny osobních aut se podle Vojtěcha Opleštila z Automobilové expertní skupiny PwC ČR v roce 2015 vydaly po dlouhé době směrem vzhůru. „Jde však o průměrné ceny a stále platí, že téměř každý dealer má připravenou pro seriózního zájemce o koupi vozu nějakou slevu, a pak už závisí jen na vyjednávacích schopnostech zákazníka. Lze však těžko očekávat pokles cen u nejžádanější novinky, například z řad SUV či různé crossovery, na něž se za jakoukoli cenu čeká několik měsíců. Růst cen tak můžeme očekávat i v letošním roce,“ uvedl.

Vývoj cen je podle mluvčího Škody Auto pro ČR Vítězslava Pelce v tuto chvíli těžké odhadnout a bude záležet na aktuální situaci na trhu a aktivitách konkurence. „Skokové změny cen nových vozů neočekáváme, je však fér zdůraznit, že v České republice jsou dlouhodobě jedny z nejnižších cen nových vozů ve střední Evropě,“ podotkl. Nedávno ceny u většiny svých modelů mírně zvýšil například Ford nebo Renault. Naopak zlevnil Peugeot.

Jedna z nejlevnějších zemí

Česko je i v rámci celé Evropy jednou z nejlevnějších zemí. Spolu s uměle oslabeným kurzem koruny vůči euru se zákazníkům zahraničí vyplatí nakupovat nové vozy v ČR. Počet vyvezených aut, které byly před tím zaregistrované v ČR, se loni zvýšil o třetinu na 62 254. Z toho velkou část tvořili tzv. reexporty nových vozů.

Podle Petra Kymličky z auditorské a poradenské sítě BDO se neočekává výrazná změna u oficiálních ceníkových cen. „Jinou otázkou jsou však reálně dosahované ceny u prodejů konečným zákazníkům. Zde bude docházet k omezování různých slev a výhod, tedy v konečném důsledku spíše k růstu finálních cen oproti předchozímu roku. Důvody lze spatřovat v rostoucí poptávce a také ve snaze automobilek vytvořit si určité rezervy na řešení problémů typu Dieselgate. Vzhledem k dominantní pozici skupiny VW na českém trhu bude druhý zmíněný faktor poměrně významný,“ dodal.

V Česku se loni prodalo rekordních 230 tisíc nových osobních aut, což je o pětinu více než v roce 2014. Letos se čeká mírnější růst kolem pěti až deseti procent.