Začátek loňského roku byl ovšem z pohledu domácích automobilek velmi slabý - vyrobily jen necelých 286 tisíc aut, což znamenalo meziroční propad o více než 18 procent. V prvních třech měsísích letošního roku tak automobilky vyrobily stále méně než v roce 2012, kdy z výrobních linek sjelo 349 tisíc vozů.
Kromě Škody výrobu meziročně zvýšil i nošovický Hyundai, a to o 3,4 procenta. Na 6,6 procenta zpomalil pokles u kolínské TPCA. Automobilka spoléhá na nástup výroby nové generace modelů Citroen C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo. Všechny tři vozy se začnou v Kolíně vyrábět v květnu a na trh mají postupně přicházet od června.
Podle sdružení začátek roku potvrzuje předpověď automobilek, že letošní rok bude co do objemu výroby rekordní. „Jedná se o první náznak konjunktury na evropských trzích, který se projevuje ve výrobě vozidel v ČR. Předpokládám, že tento trend vytrvá v průběhu celého roku,“ myslí si prezident sdružení Martin Jahn. Výrobní linky prý opustí 1,2 milionu osobních vozů, což je o šest procent více než loni.
Výroba osobních automobilů v 1. čtvrtletí | ||||
---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
Počet vozů | 306 979 | 349 026 | 285 715 | 324 082 |
Změna oproti předchozímu roku (v procentech) | 15,41 | 13,7 | -18,14 | 13,43 |