Loni zažil český automobilový průmysl rekordní rok, letos začíná sektor narážet na přeplněné výrobní kapacity a nedostatek pracovníků.
V roce 2017 se v Česku vyrobilo historicky nejvíce vozů – 1,4 milionu – což se projevilo na sedmiprocentním růstu tržeb automobilek a dodavatelů dílů. Ty dosáhly rekordního objemu 1,09 bilionu korun, uvedlo Sdružení automobilového průmyslu . Na tuzemské průmyslové výrobě se autoprůmysl podílel více než 26 procenty, zároveň tvořil 24 procent exportu.
„Tento famózní úspěch je zároveň obrovským nebezpečím. V některých případech jsme tak monokulturní zemí, jako jsou někteří středoafričtí vývozci banánů. Je zapotřebí, abychom se snažili o větší diverzifikaci,“ upozornil předseda dopravní sekce HK Emanuel Šíp. „Potřebujeme výrobu s vyšší přidanou hodnotou a výrobu na bázi odvětví čtyři nula. To se nedaří, je to úkol pro příští vládu,“ doplnil.
Hlavní ekonom společnosti Deloitte David Marek připomněl poznámku amerického prezidenta o možném uvalení cla na dovoz automobilů z Evropy. „Pokud přijde obrat hospodářského vývoje v zahraničí, my to kvůli vysoké závislosti na autoprůmyslu odskáčeme více než jiní,“ řekl.
Oproti roku 2016 se počet zaměstnanců v automobilovém sektoru zvedl ze 150 tisíc na 160 tisíc. „Je potřeba akcentovat větší přidanou hodnotu v produkci. Musíme změnit systém investičních pobídek, dosáhnout vyšší diverzifikace ekonomiky,“ dodal Marek.
Ačkoliv autoprůmysl zažil rekordní rok, stále více se projevují jeho limity. „Odvětví začíná narážet na nedostatek kvalifikovaných pracovních sil i naplněné výrobní kapacity. Není výjimkou, že výrobci využívají kapacitu na 110 až 115 procent,“ varoval šéf Sdružení Bohdan Wojnar.
Spolu s Markem se shoduje na tom, že největší výzvy sektoru jsou přechod na elektromobilitu, autonomní řízení a snižování emisí.
Osobní automobily | 1413881 | 5,2 |
Autobusy | 4631 | 5,5 |
Nákladní automobily | 1481 | 11,7 |
Motocykly | 1331 | 8,4 |