Airbus A380: náhrada v nedohlednu | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Čím nahradit obří letoun A380? Airbus marně hledá odpověď

Štěpán Bruner

Štěpán Bruner

Aerolinky na Blízkém východě během příštích dvou dekád obmění čtyři pětiny svých flotil dopravních letadel, předpovídá výrobce Airbus. Na aerosalonu v Dubaji společnost ale zároveň přiznala, že jí zatím chybí plán, jak nahradit svůj největší letoun A380.

Výroba A380 skončí v roce 2021 poté, co Airbus uspokojí všechny dosud učiněné objednávky.

Největším letounem Airbusu se poté stane typ A350-1000 s maximální kapacitou 410 cestujících, konkurenční Boeing nabídne model 777-9 pro 426 lidí. To na A380 zdaleka nestačí, v běžném upořádání kapacita stroje dalece přesahovala 500 cestujících a v nabídce byla i varianta pro téměř 900 pasažérů.

Airbus uznává, že poptávka po podobné přepravní kapacitě stále existuje. „Registrujeme zájem po velkých letadlech, ať už globálně, nebo na Blízkém východě. A tato poptávka je důvodem pro výrobu letadla o velikosti A380. Otázkou zůstává, jak velký je zájem, jaké technologie použít a kdy letoun vyvinout,“ řekl podle serveru Arabian Business na aerosalonu viceprezident Airbusu Bob Lange.

Vzácný, luxusní a stále bez majitele. Letoun po katarských emírech už tři roky marně hledá kupce

Tři blízkovýchodní aerolinky Emirates, Qatar Airways a Etihad Airways provozují dohromady 132 letounů A380, přičemž Emirates do roku 2021 do flotily zařadí dalších deset těchto letadel.

Prezident firmy Tim Clark už dříve uvedl, že nahradit A380 menšími stoji bude na některých obzvláště vytížených letištích problematické.

Patnáctkrát obkroužily svět. V Ostravě válcují bezešvé trubky 70 let

„V naší síti máme určité trasy, na nichž létáme šestkrát denně s A380 při obsazenosti 92 procent,“ řekl Clark pro server FlightGlobal.

Na letištích, na něž kvůli omezeným kapacitám nelze vyslat více denních spojů, to bude znamenat pokles přepravní kapacity, vysvětlil.

A380 byla úspěch, tvrdí nový šéf Airbusu. Výrobce přitom na obřím letounu prodělal

Právě obří velikost byla příčinou slábnoucí poptávky po A380. Většina aerolinek v současnosti preferuje menší a modernější letouny, které mají nižší provozní náklady po přepočtu na cestujícího. Pro dopravce, kteří operují z frekventovaných letišť, kde již není možné navýšit počet letů, ale představují obří letouny jedinou možnost.

Airbus předpokládá, že do roku 2038 se stávající blízkovýchodní flotila dopravních letadel čítající 1285 strojů rozroste na 3395 letounů. Protože ale dopravci vymění i většinu stávajících letadel, pro výrobce se otevírá příležitost pro dodání asi 3200 nových strojů.

Prohlédněte si fotogalerii:

Konec výroby Airbusu A380 se dotkne i závodu v pražských Letňanech
Německo výrazně zvýší dotace na nákup elektromobilů
AUTEM NA HORY: Kouzlo lyžování v Itálii se objektivně vyjádřit moc nedá
Jak si vybrat z rakouských středisek? Často se od sebe dost liší
Vysoké odměny šéfa Rolls-Royce naštvaly největšího investora

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!