Karlovarské minerální vody mají souhlas k převzetí aktivit PepsiCo, musejí ale prodat některé značky

Alessandro Pasquale, šéf společnosti Karlovarské minerální vody

Alessandro Pasquale, šéf společnosti Karlovarské minerální vody Zdroj: Michael Tomeš

Karlovarské minerální vody
Karlovarské minerální vody
Karlovarské minerální vody
Karlovarské minerální vody
Karlovarské minerální vody
9
Fotogalerie

Český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil koncernu Karlovarské minerální vody nákup firmy PepsiCo. Již dříve tak učinily úřady na Slovensku a v Maďarsku. Informovali o tom zástupci Karlovarských minerálních vod, cenu akvizice firma nesdělila. Karlovarské minerální vody mohou koupit PepsiCo ve třech zemích, musejí ale prodat některé své značky balených vod i čajů. Obchod byl oznámen letos v lednu. Podle firmy se tak KMV stala největším distributorem nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Analytik Jan Rovný ze společnosti Starteepo odhadl cenu transakce na pět miliard korun. 

Podle Pavla Nováka, který Karlovarské minerální vody mediálně zastupuje, je obchod po právní i finanční stránce vypořádaný, nyní se začne s provozním spojováním. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se nákupem zabýval od dubna. PepsiCo CZ byla dosud součástí mezinárodní společnosti PepsiCo Inc.

Kvůli dokončení transakce nicméně KMV musí splnit ještě podminku, kterou stanovil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže - zbavit se některých značek balených vod i čajů.  Jaké značky společnost prodá ale odmítly Karlovarské minerální vody na dotaz deníku E15 upřesnit. "Tyto věci zatím nebudeme komentovat," uvedl Novák.

"Spojení soutěžitelů vzbuzovalo vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže plynoucí z rozšíření aktivit skupiny KMV při výrobě a velkoobchodním prodeji značkových neochucených a ochucených vod a značkových RTD (ready-to-drink) čajů," uvedl v tiskové zprávě předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj. Podle zjištění úřadu se ale tento problém netýká prodeje nealkoholických nápojů v restauracích, barech či hotelech. Netýká se ani maloobchodního prodeje značkových džusů, sportovních a energetických nápojů nebo kolových nápojů a dalších limonád.

Konkrétní kroky i odůvodnění rozhodnutí antimonopolní úřad zveřejní až poté, co z něj budou odstraněny informace, které by mohly vést k vyzrazení obchodního tajemství.

Podobnou podmínku úřad nestanovuje příliš často. Nedávno takto podmínil nákup internetového portálu Heuréka, tam se však podmínka netýkala značek, ale rovného přístupu srovnávače cen ke všem klientům. 

Skupina Karlovarské minerální vody, kterou vlastní italská rodina Pasquale, je největším výrobcem minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě. V Česku vyrábí vedle minerální vody Mattoni pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká Kyselka. Své produkty vyváží do 20 zemí. Karlovarské minerální vody mají 11 závodů, z toho sedm v ČR. Pracuje pro ně 2400 zaměstnanců a mají obrat kolem 12,5 miliardy korun.

"Akvizice bude dokončena v následujících měsících," uvedl generální ředitel Karlovarských minerálních vod Alessandro Pasquale. Převzetím poboček PepsiCo získaly Karlovarské minerální vody tři firmy, které mají dohromady zhruba 900 zaměstnanců a dva výrobní závody.

„KMV touto akvizicí výrazně rozšiřuje portfolio produktů slazených nápojů a bude tak napřímo konkurovat společnosti Kofola. Pokud bychom přihlédli k tržním násobkům Kofoly na burze cenných papírů, dala by se cena transakce odhadovat na úrovni okolo pěti miliard korun,“ uvedl analytik Rovný. Podle něj je podmínka prodeje některých značek KMV podobná situaci, když předloni kupoval Anheuser-Busch InBev konkurenční pivovary skupiny SABMiller. Tehdy se skupina musela vzdát pivovarů v ČR, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Slovensku, následně je včetně Plzeňského Prazdroje koupila japonská skupina Asahi.

Podle analytika Radima Dohnala ze společnosti Capitalinked mají už nyní KMV 80 procent trhu s minerálními vody, na celkovém trhu s nealkoholickými nápoji pak do 20 procent. „Tato akvizice dále posílí monopolní postavení KMV v segmentu minerálek. V segmentu nealko nápojů bude takto KMV moci využívat úspory z rozsahu zejména v distribuci a dále posílí postavení také na trhu nealko nápojů. KMV se již od roku 1991 chová v ČR silně monopolisticky. Existující zřídla jen kupuje, některé z nich následně neprovozuje, zřídla v zahraničí kupuje velmi málo,“ dodal Dohnal. Podle něj skupina zřídla prodává, jen pokud musí, což by se podle něj nyní mohlo stát u Hanácké kyselky.

„Skutečnost je taková, že právě sektorové šetření Úřadu pro hospodářskou soutěž v oblasti nealkoholických nápojů zveřejněné v minulém týdnu, zjistilo, že se KMV monopolisticky nechová," reagoval na Dohnalova slova generální ředitel KMV Alessandro Pasquale, který odmítl i tvrzením o zřídlech. „KMV provozuje v zahraničí množství zřídel - ať již v Maďarsku, v Bulharsku či v Rakousku. A v žádném případě nemáme v plánu prodej zřídla Hanácká kyselka,„ dodal.

„Pozice PepsiCo na slovenském a maďarském trhu byla obdobná jako na českém trhu. PepsiCo měla významný tržní podíl v segmentu sycených nealkoholických nápojů, ale nebyla tržní jedničkou,“ dodala analytička společnosti Cyrrus Anna Píchová. Cena obchodu je podle ní těžko odhadnutelná. „Výsledná cena zahrnuje také prémii za nákup známých světových značek a Karlovarské minerální vody získají díky této transakci vysoký tržní podíl,“ dodala.

Celková výše tržeb společnosti PepsiCo v česku, na Slovensku a v Maďarsku je zhruba 4,2 miliardy korun. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže posuzoval výrobu a prodeje nealkoholických nápojů a slaných pochutin, PepsiCo vyrábí například chipsy pod značkou Lay´s. Česká PepsiCo se loni po dvou letech ve ztrátě dostala do zisku 654 tisíc korun. Tržby vzrostly meziročně o zhruba 355 milionů na 2,75 miliardy korun.

Karlovarské minerální vody jsou hlavním hráčem na trhu přírodních a ochucených vod, nyní jsou třetí i na trhu sycených nealkoholických nápojů, po spojení mají značky Pepsi, Schweppes, Mirinda či 7Up. Posilují také v kategorii džusů se značkami Granini a Toma.

Skupina Karlovarské minerální vody vlastní i značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a na Ukrajině. Ve všech zemích, kde Karlovarské minerální vody podnikají, zaměstnávají zhruba 1500 lidí.